|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جهانبخشي: سد لار به سامانه هشدار سريع زلزله مجهز مي شود

دبير كميته مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت آب منطقه اي تهران از نصب سامانه هشدار سريع زلزله در سد لار خبر داد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "جلال جهانبخشي" امروز (يكشنبه 24 فروردين 93) با اعلام اين خبر گفت: با تدوين تفاهم نامه اي كه بين شركت آب منطقه اي تهران و سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران امضا گرديد، ايستگاه هاي سامانه هشدار سريع زلزله در محدوده سد لار و مجتمع مسكوني سد احداث مي شود تا با ايستگاه هاي ديگر منطقه، فعاليت هاي گسل مشاء را پايش نموده و در صورت احتمال وقوع زلزله پرقدرت، دستگاه ها و ارگان هاي ذيربط را قبل از رسيدن موج مخرب آگاه نمايد.

وي با اشاره به اهداف اين تفاهم نامه، احداث سامانه هشدار سريع زلزله تهران را به دليل لرزه خيزي شهر تهران و در جهت كاهش خطرپذيري آن عنوان كرد و افزود: در كشورهاي توسعه يافته يكي از راه هاي مهم كاهش خسارت هاي ناشي از زلزله، راه اندازي سامانه هاي هشدار سريع و انجام اقدام هاي مرتبط از جمله اطلاع رساني سريع به دستگاه هاي خدماتي، قطع جريان آب، برق،گاز و سوخت، توقف قطارهاي سريع و متروي زيرزميني و غيره است.

جهانبخشي ادامه داد: با توجه به اينكه شهر تهران گسل هاي لرزه زا و تاثيرگذاري از جمله گسل مشاء دارد كه خود يكي از عوامل ايجاد زمين لرزه در تهران است و همچنين عدم وجود شبكه پايش مناسب جهت لرزه نگاري در محدوده گسل ها، تفاهم نامه اي بين شركت آب منطقه اي تهران و سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران منعقد گرديد تا اين سامانه هرچه سريعتر راه اندازي و به بهره برداري برسد.

دبير كميته مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت آب منطقه اي تهران، امضاي اين تفاهم نامه را در گسترش و ارتقاي همكاري ميان دو سازمان كليدي مديريت بحران در شهر تهران مهم توصيف كرد و گفت: اين اتفاق مهمي است چراكه ضمن ايجاد ايستگاه هاي فوق، گسترش همكاري هاي مفيد و موثر را نيز در آينده به دنبال خواهد داشت.

به گفته جهانبخشي، اين تفاهم نامه به دنبال مطالعات گسترده و اجراي فاز آزمايشي طرح سامانه هشدار سريع زلزله شهر تهران در محدوده گسل مشاء تدوين شده كه بر اساس آن جانمايي چهار ايستگاه پايش توسط متخصصان داخلي و با همكاري سازمان هاي بين المللي از جمله كشور ژاپن كه تجربه هاي بسيار زيادي در اين زمينه دارد، پيش بيني شده است كه يك ايستگاه پايش و يك ايستگاه تكرار كننده در محدوده سد لار و مجتمع مسكوني سد در پلور احداث خواهد شد.

جهانبخشي همچنين به مزاياي اين تفاهم نامه براي شركت آب منطقه اي تهران نيز اشاره و اظهار كرد: دسترسي به سيگنال هاي هشدار سريع زلزله پس از راستي آزمايي سامانه، استفاده از تجربه هاي كشور ژاپن در زمينه هشدار زلزله در منابع آبي از طريق سمينارها و كارگاه هاي آموزشي، آموزش و فرهنگ سازي مديريت بحران براي كارشناسان شركت آب منطقه اي تهران و موارد ديگر از جمله موارد مطرح شده در اين تفاهم نامه است.

وي در پايان خاطر نشان كرد: با گسترش همكاري بين دو شركت آب منطقه اي تهران و سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، فعاليت ها و همكاري هاي دو جانبه اي نيز در زمينه طراحي و ايجاد بانك اطلاعات GIS، مبادله اطلاعات فني، تخصصي و ‌مطالعاتي شهر تهران،  همكاري براي ايجاد زيرساخت هاي ارتباطي مورد نياز سامانه و در نهايت تشكيل كميته اجرايي مشترك انجام خواهد شد.

سامانه هشدار زمین‌لرزه سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است. این فن آوری هم‌اینک تنها فن آوری دارای قابلیت پیش‌بینی زمین‌لرزه در لحظاتی پیش از وقوع آن است. اگرچه سیستم‌های هشدار زلزله تنها چند ثانیه (چند ثانیه تا چند ده ثانیه بسته به فاصله از کانون زمین‌لرزه) قبل از وقوع زلزله زنگ خطر را به صدا در می‌آورند، اما در همان مدت کوتاه کارهایی نظیر قطع خطوط گاز برای جلوگیری از آتش سوزی، خاموش کردن ماشین آلات سنگین و توقف آسانسورها، مسیریابی دوباره جریان برق، قطع عملیات فرودگاه‌ها، هشدار به اتاق های عمل بیمارستان ها، شروع استفاده از ژنراتورهای اضطراری و بستن خطوط نفت و همچنين قطع خطوط اصلي آبرساني براي جلوگيري از آبگرفتگي هاي ناشي از شكستن خطوط و نگهداري منابع آب به منظور استفاده در شرايط پس از زلزله قابل انجام است. 

کد خبر: 562
  تاریخ خبر : 24 فروردین 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 24 فروردین 1393
 پرسنل شرکت
 1429
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,894
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,427,660
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 54.226.126.38

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751