|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی با وزارت نیرو در جهت پیشبرد طرح های آبی/ ساماندهی چاه های غیرمجاز در شهر تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری با خبرنگاران بر ضرورت همکاری دستگاه های اجرایی و نظارتی با وزارت نیرو در جهت پیشبرد طرح های آبی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید حسن رضوی" ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا و ایثارگران گفت: قدمت شرکت آب منطقه‌ای تهران به حدود ۶۵ سال پیش باز می گردد که طی این مدت در دو مرحله ساختار شرکت های آب منطقه‌ای و به تبع آن ساختار شرکت آب منطقه‌ای تهران تغییر کرد.

وی ادامه داد: در سال ۶۹ بخشی از وظایف شرکت های آب منطقه‌ای تهران به شرکت آب و فاضلاب منتقل گردید و همچنین در سال ۸۴ با تصویب  قانونی در مجلس حوزه عملکرد شرکت های آب منطقه ای  از حوضه آبریزای به محدوده جغرافیایی محدود شد که اجرای این قانون سرآغاز گرفتاری‌های بخش آب کشور بود چرا که این قانون با تحریک نمایندگان مجلس وقت به دولت تحمیل شد و تمام منازعات مهار شده بخش آب از سال ۸۴ دوباره در کشور شکل گرفت.

وی با تاکید بر لزوم همکاری مجلس برای حل مشکلات بخش آب گفت: امیدوار هستیم مجلس جدید برای حل مشکل بخش آب گام های جدی تری برداشته و نسبت به اعمال مجدد مدیریت حوضه ای و اصلاح قانون سال 84 در این بخش اقدام نماید اگرچه وزارت نیرو خودش ساختار جدیدی برای بخش آب مشخص کرده و با ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با یکدیگر و همچنین اعمال مدیریت حوضه ای قدم موثری در جهت رفع مشکلات بخش آب برداشته اما با توجه به اینکه طبق قانون مدیریت استانی در شرکت‌های آب منطقه ای اعمال شده حتماً باید مجلس در این جهت پیشگام بوده و نسبت به تغییر قوانین اقدام کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: طی ۱۵ سال گذشته بخش آب کشور به دلیل اعمال مدیریت استانی منابع آب خسارات فراوانی دید که باید عقلا این موضوع را برطرف کرده و از گرفتن تصمیمات احساسی و نگاه استانی صرف در این زمینه خودداری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت تامین منابع آب در استان تهران گفت: استان تهران با وسعتی در حدود ۱۳ هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع کمتر از یک درصد مساحت کشور را در بر گرفته اما ۲۰ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است که ۹۴ درصد جمعیت در شهرها  و ۶ درصد در روستاها ساکن شده اند.

رضوی تصریح کرد:  تراکم جمعیت در استان تهران بسیار بالاست به طوری که ۹۷۳ نفر در کیلومتر مربع ساکن هستند و این رقم ۲۰ برابر بیشتر از میانگین سرانه تراکم در کشور محسوب می گردد.

وی استان تهران را دومین استان فقیر از نظر منابع آب و تأمین سرانه بعد از سیستان و بلوچستان دانست و افزود: سرانه تامین آب در کشور حدود ۱۳۷۶ مترمکعب در سال است که این رقم در استان تهران در حدود ۱۸۴ مترمکعب در سال می باشد.

وی با انتقاد از نگاه برخی مسوولان تصمیم‌گیر در خارج از وزارت نیرو برای بخش آب گفت: متاسفانه نگاه برخی مسوولین در خارج از وزارت نیرو طوری است که فکر می کنند استان تهران مشکلی در زمینه آب ندارد در حالی که افزایش جمعیت در استان تهران هیچ توازنی با زیرساخت‌ها نداشته و در نتیجه شاهد بروز مشکلات و مسائل زیست محیطی در آب، خاک و هوا شده ایم.

رضوی یادآور شد: طرح های زیرساختی استان تهران از جمله بخش آب یک دهه عقب است و دلیل این موضوع  ضرورت همراهی  سازمان‌هایی است که باید پیش قدم باشند و با وزارت نیرو همکاری کنند اما متاسفانه از این مهم ممانعت می کنند. اگر این مهم محقق نشود تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی بسیاری را در آینده به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان مردم تهران در مجلس قبل نسبت به مسائل آب بی‌تفاوت بودند در حالی که نمایندگان شهرستان‌ها به جد مطالبات مردمشان را از مسوولین پیگیری می‌کنند با این حال امیدواریم نمایندگان فعلی نیز حساسیت بیشتری نسبت به مسائل آب استان تهران داشته باشند و استاندار و مدیران استان را که در حال حاضر تنها هستند یاری نموده و به کمک آنها بیایند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اتمام سال آبی 98-99 گفت: سال آبی 99-98 با مجموع 461.7 میلی متر بارندگی ، بیشترین میزان بارندگی سالانه استان تهران در 50 سال گذشته را به خود اختصاص داده است .

وی افزود: اگر چه در شروع 5 ماهه نخست  سال آبی، بسیار  بارندگی کم فروغ ظاهرگردید و شهروندان استان تهران فصل پائیز و زمستان کم بارشی را تجربه نمودند، اما وقوع بارندگی بسیار قابل توجه در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت، تراز آبی بارندگی استان تهران را به طور بسیار قابل ملاحظه ای افزایش داد.

رضوی ادامه داد: در اسفند ماه سال 98 با 92 میلی متر بارندگی، یک سوم میانگین کل بارندگی های سال آبی ، در استان تهران به ثبت رسید. در ادامه بارش های بسیار قابل توجه آخرین ماه سال 98 ، بارش های فروردین ماه با سامانه های بارشی متعدد  و متوالی ، به میزان 137 میلی متر که معادل 50 در صد میانگین بارندگی های کل سال آبی می باشد، رسید و نهایتاً با دو سامانه بارشی بسیار قوی در اردیبهشت ماه و ثبت حدود 57 میلی متر، بارندگی،  رکورد نیم قرن اخیر بارندگی های سال آبی در استان تهران، شکسته شد.

وی خاطرنشان کرد:  نکته مهمی که در خصوص سامانه های بارشی استان تهران در سال آبی 99-98 باید به آن اشاره نمود، گرادیان معکوس بارندگی ها نسبت به ارتفاع بود به این معنی که تمرکز اکثر جبهه های بارشی بر مناطق دشتی (مرکز و جنوب) استان تهران بوده است، به گونه ای که بر اساس آمار ایستگاه های باران سنجی، مقادیر بارندگی ثبت شده در این مناطق در طول دوره آماری آنها کم سابقه یا بی سابقه بوده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: علاوه بر کاهش بارش ها در ارتفاعات و حوضه آبریز سدها نسبت به سال آبی گذشته، بودجه برفی حوضه آبریز سدها نیز از کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته برخوردار بود که این موضوع با توجه به کاهش ظرفیت حجم آب ورودی مرتبط با دبی پایه رودخانه ها ، در فصل تابستان مدیریت منابع و مصارف مورد توجه قرار گرفت .

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در حال حاضر 825 میلیون مترمکعب آب در سدهای امیرکبیر، لار، لتیان، طالقان و ماملو ذخیره شده است، گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته در حدود 928 میلیون متر مکعب بوده است که بر این اساس میزان ذخیره سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن 103 میلیون مترمکعب کاهش یافته استکه این موضوع نیز به دلیل افزایش رهاسازی آب به منظور مدیریت سیلاب بوده است.
وی با اشاره به رهاسازی بخشی از آب سدهای لتیان، ماملو و امیرکبیر به منظور مدیریت سیلاب‌های احتمالی و تغذیه مصنوعی دشت‌های استان، ادامه داد: در سال جاری منابع بیشتری از محل آب‌های سطحی به بخش شرب، کشاورزی و صنعت تخصیص یافته است. براین اساس با توجه به وضعیت مناسب مخازن سدها، میزان آب تخصیصی از این محل برای بخش شرب 8 درصد، کشاورزی 14 درصد و صنایع نیز 15 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود تغذیه مصنوعی را یکی از روش‌های مقابله با فرونشست برشمرد و افزود: بر این اساس این برنامه بایستی تدوام داشته باشد تا فرونشست دشت‌ها کنترل شود. در بعضی از دشت‌ها روزانه حدود نیم تا یک میلی‌متر فرونشست داریم.

اخذ هزار و 754 هکتار سند مالکیت رودخانه های حوزه عملکرد شرکت طی دو سال گذشته

مدیر عامل شرکت  آب منطقه ای تهران در ادامه، شهر تهران را شهر رود دره ها نامید و گفت: طی پنج دهه گذشته تصرفات زیادی در حریم و بستر رودخانه ها اتفاق افتاده است که به منظور جلوگیری از این تصرفات، هزار و 754 هکتار سند مالکیت با همکاری و عزم بسیار خوب و جدی قوه قضاییه اخذ و در سامانه کاداستر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه ساماندهی، مطالعات، بازگشایی و لایروبی رودخانه ها با همکاری شهرداری و اداره راه و شهرسازی و این شرکت صورت گرفته است، ادامه داد: به منظور کاهش استفاده از آب برای فضای سبز شهر تهران  و همچنین  مدیریت سیلاب و استفاده از پساب، تفاهم نامه ای میان وزارت نیرو و شهرداری تهران منعقد شد که 5 سال قابلیت اجرایی دارد.

رضوی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیشترین حجم آب  شرب شهر تهران و فضای سبز و صنعت از طریق منابع آب زیرزمینی و سطحی تامین می شود، تصریح کرد: با استفاده از  پساب در فضای سبز شهر تهران طی پنج سال آینده  حدود 200 میلیون متر مکعب آب از سفره های آب زیرزمینی کمتر برداشت می شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران، همچنین با تاکید بر اینکه 50 هزار حلقه  چاه مجاز در استان تهران وجود دارد، یادآور شد:  به تعداد چاه های  مجاز،  تقریبا چاه های غیرمجاز نیز در استان تهران وجود دارد که یکی از مهم ترین برنامه های شرکت ساماندهی آن ها می باشد. همچنین  برای چاه های خانگی شهر تهران نیز با حداقل هزینه پروانه قانونی صادر خواهد شد که این امر بایستی مورد توجه شهروندان تهرانی قرار گیرد.

وی اضافه کرد:  در 3 سال گذشته  بر روی 400 حلقه چاه مجاز، کنتور هوشمند نصب شده، اما در سال جاری  به دلیل تحریم های اقتصادی تاکنون، تنها بر روی 93 حلقه چاه کنتور هوشمند نصب شده است. همچنین از سال 96 تا این تاریخ  با تقلیل منصوبات 210 حلقه چاه از خروج 22  میلیون متر مکعب آب جلوگیری به عمل آمد.

رضوی ضمن معرفی طرح های مهم و اساسی شرکت،  طرح خط دوم انتقال پساب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت های ری و پاکدشت و ورامین را یکی از طرح های مهم با سرمایه گذاری بخش خصوصی دانست و اضافه کرد: امیدواریم با حل مشکلات و چالش های پیش رو این پروژه نیز تا پایان سال  آبی جدید به بهره برداری برسد.

 

کد خبر: 4144
  تاریخ خبر : 31 شهریور 1399
 روابط عمومی
 450
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 44
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 9,256
  • بازدید دیروز : 12,845
  • کل بازدید : 9,618,007
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.16.66.206

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751