|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

كاهش بي سابقه ذخاير آبي سدهاي تهران در 10 سال اخير

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران گفت: كاهش ذخاير آبي سدهاي پنج گانه در 10 سال اخير بي سابقه است.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران،‌ مهندس "خسرو ارتقايي" امروز (شنبه) در نشست خبري با اصحاب رسانه اظهار كرد: متاسفانه از ابتداي سال آبي جديد (مهرماه92) تا اين زمان هيچگونه بارشي در حوزه استان تهران ثبت نشده است در حاليكه در مدت مشابه سال گذشته كه سال كم آبي نيز بود، حداقل 9 ميليمتر بارش و در بلندمدت نيز 17 ميليمتر بارش ثبت شده است.

ارتقايي با اشاره به ادامه وضعيت كم آبي سال آبي گذشته در سال آبي جديد،‌تصريح كرد: اين كم آبي ها در سال آبي جديد نيز ادامه يافته و بر ذخاير آبي سدهاي زيرپوشش تاثير گذار بوده است. بر اين اساس‌،هم اكنون در مخزن سدهاي اميركبير115، لتيان، 27، لار 45، ماملو 111 و طالقان نيز 153 ميليون مترمكعب آب ذخيره شده است.

وي ادامه داد: با اين حساب اكنون 452 ميليون مترمكعب آب در مجموع ذخيره شده است كه در مقايسه با 710 ميليون مترمكعب آب ذخيره شده در زمان مشابه پارسال، 260 ميليون مترمكعب كمتر است.

ارتقايي آغاز يك دوره كم آبي را در سال آبي جديد نگران كننده دانست و گفت: البته امروز (شنبه) سازمان هواشناسي كشور در شوراي آب گزارشي مبني بر بارندگي نرمال در پاييز و زمستان امسال ارائه داد و پيش بيني كرد كه طي 24 تا 48 ساعت آينده بارش ها در استان تهران پس از شش ماه آغاز شود كه اميدواريم حجم آن قابل ملاحظه باشد.

وي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر اينكه بر فرض نرمال بودن پاييز و زمستان كاهش ذخاير آبي سدها جبران نخواهد شد، خاطر نشان كرد: با توجه به عقب ماندگي كه در ذخاير آبي سدها به واسطه خشكسالي و كم آبي در سال هاي اخير وجود داشته است، جبران اين كاهش به زودي محقق نخواهد شد.

وي همچنين اشاره كرد: ذخاير سدهاي پنج گانه در سال 91 به بيش از يك ميليارد مترمكعب هم رسيد اما در سال جاري اين ميزان بسيار كاهش يافته است.

ارتقايي همچنين با ارائه گزارشي از وضعيت آبي استان تهران در 10 سال اخير،‌اظهار كرد: حجم سد اميركبير در كمترين مقدار خود در 10 سال گذشته 106 ميليون مترمكعب ثبت شده و اكنون 115 ميليون مترمكعب آب دارد و نزديك به كمترين مقدار ذخيره شده در اين دوره است. همچنين سد لتيان اكنون 27 ميليون مترمكعب آب دارد كه در اين دوره 10 ساله بي سابقه بوده است. حتي در سال 87 كه خشكسالي اتفاق افتاد 47 ميليون مترمكعب آب در اين سد ذخيره شده بود.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران وضعيت سد لار را نيز نامناسب توصيف كرد و افزود: در سد لار در سال 87 كه نزديك به 14 ميليون مترمكعب آب ذخيره داشته و امسال كه 45 ميليون مترمكعب آب ذخيره شده است بدترين سال هاي آبي را ثبت كرده است.

وي كاهش شديد ذخيره آبي سد طالقان را نيز بي سابقه عنوان كرد و گفت: در سد طالقان كه از سال 85 به بهره برداري رسيده است،‌امسال تنها سالي بوده كه اين ميزان كاهش ذخيره آبي را تجربه مي كند.

ارتقايي سپس به تمهيدات در نظر گرفته شده توسط شركت آب منطقه اي تهران به عنوان تامين كننده آب و شركت آب و فاضلاب استان تهران به عنوان توزيع كننده آب اين استان براي سال جاري اشاره كرد و افزود: در نظر است تا با حفر 36 حلقه چاه آب شرب توسط شركت آب و فاضلاب تهران در مناطق كم و حساس به ويژه شمال شرق و شرق تهران بخشي از نياز آبي را تامين نماييم. بايد توجه كرد كه در جنوب و غرب تهران سفره آب منسابي وجود دارد اما در شرق منابع آب زيرزميني مناسبي وجود ندارد.

ارتقايي ادامه داد: همچنين قرار است تا شركت آب و فاضلاب مصارفي را از حد نرمال بالاتر هستند و از آب خام استفاده مي كنند را به حداقل رسانده و در صورتيكه نياز آبي غير شرب دارند از طريق پساب و چاه هاي آب با كيفيت پايين تامين نمايد.

وي تشكيل تيم مشترك بين اين دو شركت آبي در استان تهران را از ديگر اقدامات انجام شده عنوان كرد و گفت: مقرر شده تا نهادهاي دولتي و عمومي در صورت در اختيار داشتن چاه با كيفيت آب شرب آن را در اختيار شبكه توزيع قرار دهند و به جاي آن پساب و يا آب چاههاي كم كيفيت دريافت نمايند.

ارتقايي بر كاهش 20 درصدي مصرف آب توسط شهروندان تهراني تاكيد كرد و هشدار داد: اين ميزان بايد توسط شهروندان مديريت شود و از آب شرب براي مصارف خدماتي و يا مصارف غيرضروري همچون شستشو و آبياري فضاي سبز به هيچ عنوان استفاده نكنند.

وي خاطر نشان كرد: سرانه توليد آب در تهران 350 ليتر در روز است و سرانه مصرف آب توسط شهروندان تهران 260 ليتر كه اين ميزان مصرف در مقايسه با سرانه جهاني مصرف به ميزان150 ليتر در شبانه روز تفاوت چشمگيري دارد كه كاهش 20 درصدي مي تواند آن را به 200 ليتر در شبانه روز كاهش دهد كه مصرف تقريباً معقولي است.

وي همچنين تاكيد كرد: اكنون در جهان و به ويژه در كشورهاي پيشرفته با بارندگي هايي حدود 2000 ميليمتر نيز براي مصارف شرب از آب بسته بندي استفاده مي شود، حال در كشور ما با بارشي كمتر از 350 ميليمتر حتي براي مصارف غيرشرب نيز از آب تصفيه شده و گوارا بهره برداري مي شود كه روش بسيار نادرستي است.

ارتقايي در عين حال اظهار كرد: با وجود تمام اين مسائل متعهد هستيم تا آبي كه در شبكه توزيع قرار مي گيرد را در حد آب شرب نگه داريم و اين مردم هستند كه بايد در مصارف خود صرفه جويي نمايند. در واقع آب كالاي وارداتي نسيت كه بتوان از كشورهاي ديگر آن را وارد كرد و تامين آن به راحتي براي كشور ميسر نيست.

وي اتصال رينگ غرب به شرق شبكه توزيع آب را به طول هفت كيلومتر از ديگر برنامه هاي مشترك شركت هاي آب منطقه اي و آب و فاضلاب استان تهران ذكر كرد و گفت:‌ اين خط اضطراري شبكه غرب و شرق را به يكديگر متصل مي نمايد تا بخشي از آب موجود در غرب تهران را در زمان بحران به شرق تهران منتقل نمايد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود به هدفمندي يارانه ها و افزايش تعرفه آب خام نيز اشاره و بيان كرد:‌هدفمندي و افزايش تعرفه اثر بسيار كمي را در كاهش مصرف آب در كل كشور به جاي گذاشته است و بايد با جديت بيشتري نسبت به ارزش اقتصادي آب تصميم گيري شود. به هر حال هرچه ارزش آن بالاتر باشد مصرف كنندگان نيز به آن به عنوان يك كالاي ارزشمند نگاه خواهد كرد و تلاش مي كنند تا به بهترين شكل از آن استفاده كنند.

ارتقايي ميزان كاهش مصرف پس از اجراي هدفمندي يارانه ها را بين پنج تا 7.8 درصد در شهر تهران عنوان كرد و افزود: متاسفانه شهروندان تهراني هنوز فضايي را كه كم آبي و كاهش شديد ذخاير آبي اين استان با آن مواجه است را احساس نكرده اند و به همين دليل شركت آب منطقه اي تهران و آب و فاضلاب تهران از هفته گذشته تلاش كرده اند تا اين موضوع مهم و حياتي را به مردم اطلاع رساني كنند.

ارتقايي سپس به آمار مصرف آب در شهر تهران اشاره كرد و گفت:‌ روز جمعه (سوم آبان ماه) ميزان مصرف تهراني ها دو ميليون 737 هزار مترمكعب بوده كه يك ميليون و 162 هزار مترمكعب آن از طريق چاه ها و مابقي از سدها و آب هاي سطحي تامين شده است و اين يعني اينكه ميزان تامين آب تهران از چاه به حدود 40 درصد رسيده است.

به گفته ارتقايي،‌ ميزان تامين آب در شرايط مطلوب از چاه و سدها به ترتيب 25 به 75  و در شرايط طبيعي 30 به 70 است و هرچه از اين ميزان فاصله بگيريم آب بيشتري از چاه ها تامين خواهد شد.

وي يادآور شد: هم اكنون 450 حلقه چاه مجاز در اختيار شركت آ ب و فاضلاب استان است كه در مدار تامين آب قرار دارد و قرار است تا 36 حلقه نيز به اين تعداد اضافه شود. به هر حال آنچه براي شركت آب منطقه اي تهران اهميت دارد حفظ ذخاير استراتژيك سدهاي پنج گانه در شهريور و اسفند هر سال است تا براي شش ماه بعد بتواند آب مورد نياز استان را تامين نمايد.

ارتقايي همچنين اضافه كرد: پيش بيني شركت ما براي ذخيره استراتژيك سدهاي اميركبير، لتيان،‌لار ،‌طالقان و ماملو به ترتيب 118، 33، 45، 152 و 111 بوده است كه ميزان تحقق آن به ترتيب 115، 27، 45، 152 و 111 بوده است.

ارتقايي همچنين به تعداد چاه هاي غيرمجاز در سطح استان تهران نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 10 هزار حلقه چاه غيرمجاز در تهران وجود دارد كه در سال گذشته براي 700 حلقه از اين تعداد پروانه بهره برداري صادر شد و در تلاش هستيم تا براي مابقي اين چاه ها كه قبل از سال 85 حفاري شده است بر اساس قانون پروانه صادر نماييم.   

وي همچنين گفت‌:براي تمام مناطق 22 گانه شهر تهران كه چاه هايي با مصارف كارواش،‌استخر،‌فضاي سبز و غيره دارند در شرايطي كه اين چاه از گذشته حفر شده باشد بر اساس قانون پروانه صادر مي شود.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش درباره چاه هاي آب شهرداری تهران نيز گفت: شهرداری تهران 250 حلقه چاه مجاز دارد که سالانه 140 میلیون متر مکعب آب از این چاه ها برداشت می کند و كه با احتساب چاه هاي غيرمجاز پيش بيني مي اين ميزان به  250 میلیون متر مکعب آب برداشت از منابع زیرزمینی برشد.

وي افزود:‌ این به این معنا نیست که آب این چاه ها برای شرب مناسب است و این چاه ها فاقد مشخصات فنی چاه برای آب شرب هستند، اما در هر صورت از ظرفيت دشت برداشت مي شود و اگر این چاه ها نبود می توانستیم چاه های با مشخصات فنی آب شرب حفر کنیم.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران ساماندهي معادن شن و ماسه كه در حريم رودخانه كرج و يا جاجرود ايجاد شده است را نيز در دستور كار اين شركت ذكر و اظهار كرد: شن و ماسه كه از گذشته به عنوان طلاي خاكستري معروف بوده است به ويژه در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي در بستر و حريم رودخانه ها مورد استخراج و بهره برداري قرار گرفته و سبب شده است تا رودخانه ها شكل طبيعي خود را از دست بدهند.

وي ادامه داد:‌ بر اين اساس، شركت آب منطقه اي تهران طرحي را در رودخانه كرج اجرايي نموده تا هويت اين رودخانه مهم و قديمي را به آن بازگرداند.

وي تاكيد كرد: متاسفانه آنچه در اين سال ها از سوي مسئولان و دستگاه هاي ذيربط به آن توجه نشده است ،‌هويت رودخانه ها است كه بدون توجه به آن به معادن شن و ماسه مجوز فعاليت داده شده است و اين معادن هم اكنون در بخش هاي از رودخانه حتي تا 50 متر از بستر رودخانه را نيز حفاري و مورد بهره برداري قرار داده اند.

کد خبر: 378
  تاریخ خبر : 4 آبان 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 4 آبان 1392
 پرسنل شرکت
 1072
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 79
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 12,649
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,691,290
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.118.120.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751