|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود دانشگاهی از طرح های آب کشور است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود دانشگاهی از طرح های مهندسی آب در کشور و الگوی سایر پروژه های آبی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" امروز (دوشنبه) در مراسم تقدیر از دست اندرکاران طرح های انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود و سد و نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه اظهار کرد: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود یکی از پرافتخارترین طرح های آبی و مهندسی کشور است که 181 میلیون مترمکعب آب گوارا و مشروب را به شهرهای حاشیه کویر مرکزی ایران منتقل می کند.

ارتقایی با بیان اینکه این طرح عظیم 10 شهر و 100 روستای مسیر را سیراب می نماید، افزود: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود در چهار بخش، شامل سامانه جمع آوری آب از سرشاخه های دز، سامانه انتقال آب به پشت سدهای گلپایگان و کوچری، ذخیره و تنظیم آب جمع آوری شده و در نهایت انتقال آب به شهرها و روستاهای هدف اجرا شده است.

وی همچنین گفت: در بخش نخست طرح، سه تونل به طول شش کیلومتر، بیش از 23 مترمکعب بر ثانیه آب را جمع آوری و به سامانه دوم طرح منتقل می کند.

ارتقایی با اشاره به مشکلات متعدد در بخش نخست طرح، تصریح کرد: وجود سرمای شدید که گاهی تا منهای 22 درجه سانتیگراد می رسید، شرایط سخت جوی، صعب العبور بودن مسیر و سایر مشکلات، کار بتن ریزی طرح و پیشرفت آن را با دشواری مواجه کرد.

وی افزود: با وجود تمامی این سختی ها به همت مهندسان و دست اندرکاران طرح ، نه تنها پروژه متوقف نشد بلکه از زمان بندی نیز سریعتر پیش رفت و بتن ریزی این سامانه به عنوان برترین بتن کشور شناخته شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه با تشریح بخش دوم سامانه طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود، اظهار کرد: در این بخش، انتقال آب به پشت سدهای گلپایگان و کوچری با حفر 9 کیلومتر تونل های کوچک و 36 کیلومتر تونل بلند و در مجموع 56 کیلومتر حفاری تونل به قطر پنج متر اجرایی و به اتمام رسید.

وی هجوم آب و گل و لای به داخل تونل ها، عبور از بزرگترین و مهم ترین گسل موجود در مسیر طرح، غرقاب شدن دستگاه حفاری در داخل تونل و شرایط نامساعد زمین شناسی را از جمله مشکلات و سختی های کار در بخش دوم طرح عنوان کرد.

ارتقایی ادامه داد: به همت و تدبیر دست اندرکاران و مهندسان ایرانی، دستگاه غرقاب شده در عرض 70 روز از درون حفره خارج شده، بازسازی و سپس آماده راه اندازی مجدد شد که در نوع خود بی نظیر است و توان و تخصص مهندسین داخلی را نشان می دهد.

ارتقایی بخش سوم طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود را شامل ذخیره و تنظیم آب جمع آوری شده در سدهای گلپایگان و کوچری عنوان کرد و گفت: سد کوچری تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم در سال جاری آبگیری آن انجام شود.

وی همچنین اضافه کرد: این سد 207 میلیون مترمکعب را ذخیره می کند که در نهایت توسط سامانه انتقال آب به شهرها و روستاهای هدف منتقل می شود.

ارتقایی یکی از مهمترین کارهای صورت گرفته در این طرح بزرگ و ملی را اجرای مهندسی ارزش در بخش های مختلف پروژه ذکر کرد و افزود: اقدامات خوب و اثرگذاری همچون تغییر کاربری، تغییر ابعاد طرح و اجرای فعالیت های مختلف اجرایی و مدیریتی در جهت انجام مهندسی ارزش صورت گرفت که می تواند در سایر طرح های مهندسی کشور نیز الگو باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران پیشرفت کل طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به شهر مقدس قم را بیش از 94 درصد اعلام و بیان کرد: چنین طرحی با این ابعاد که به صورت مینیاتوری تمام طرح های آبی را در خود جمع آوری کرده است در واقع یک دانشگاه محسوب می شود که تجربه های ارزشمند آن به راحتی می تواند در سایر بخش ها و پروژه های مهندسی کشور استفاده شود.

به گفته وی رکورد حفاری 1000 متر در ماه و بومی شدن استفاده از فن آوری حفاری تمام مکانیزه یا استفاده از TBM و در نهایت حفاری های متعدد با حداقل خطا از جمله دستاوردهای بزرگ طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود است.

ارتقایی در پایان با تقدیر از تمامی تلاشگران و دست اندرکاران طرح انتقال آب به شهر مقدس قم، گفت: از مقام معظم رهبری به دلیل تمامی توجهات، رهنمودها و همچنین دستور اختصاص منابع خارجی به طرح و  از ریاست جمهوری به دلیل پیگیری و دقت و حساسیت درجهت اجرای هرچه سریعتر پروژه قدردانی می کنم.

کد خبر: 247
  تاریخ خبر : 20 خرداد 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 20 خرداد 1392
 پرسنل شرکت
 1546
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 3,012
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,621,784
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.222.69.152

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751