|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در راستای آزادسازی بستر و حریم و ساماندهی رودخانه کرج- شاه چای صورت گرفت:

برگزاری آخرین نشست کارگروه تخصصی تعیین تکلیف وضعیت تصرفات معادن شن و ماسه

مدیر دفتر مهندسی رودخانه شرکت از اتمام آخرین نشست کارگروه تخصصی تعیین تکلیف تصرفات معادن شن و ماسه و آزادسازی بستر و حریم در مخروط ‌افکنه رودخانه‌های کرج- شاهچای و سیاه‌آب خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "حسین زنگویی"  در این کارگروه که با حضور قائم مقام مدیرعامل، معاون حفاظت و بهره برداری، مدیر امور منابع آب شهریار، مجری طرح و رییس گروه ساماندهی رودخانه ها، مدیر دفتر حقوقی و نمایندگان سازمان های اطلاعات ، بازرسی ، اداره کل ثبت اسناد و املاک  ، صنعت و معدن و تجارت و اداره کل اوقاف و امور خیریه برگزار شد، با اعلام این مطلب اظهار کرد: با عنایت به وضعیت نابسامان معادن واقع در محدوده رودخا نه های کرج و شاه چای و  برداشت های غیر مجاز  مصالح رودخانه ای که وضعیت بسیار نامناسبی را برای  رودخانه ها به لحاظ گذر ایمن سیلاب و خطرات احتمالی (جان و مال شهروندان ) سیل خیزی و سیل گیری و نیز عدم رعایت حدود بستر و حریم  ایجاد نموده است و نیز  به منظور  شفاف سازی و احصاء حقوق دولتی ، علیرغم اقدامات موثر و پیگیری ها و برخوردهای دستگاه های متولی منطقه ، رسیدگی به  موضوع بطور جدی در دستور کار شورای حفظ حقوق بیت المال  قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس دستور شورای حفظ بیت المال طی جلسه ای کارگروهی متشکل از نمایندگان شرکت آب منطقه ای، سازمان اطلاعات و بازرسی ، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و سازمان صنعت و معدن و سایر دستگاه های موثر  به ریاست شرکت آب منطقه ای  در دو سطح استانی و متناظر آن شهرستانی در سوم خردادماه تشکیل و با بررسی وضعیت حدود 91 معدن و کارگاه در تاریخ 28 دی ماه سال جاری  به  اتمام رسید.

زنگویی همچنین تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی اولیه، تعداد 17 جلسه کارگروه استانی و 20 جلسه کارگروه شهرستانی به صورت یک هفته در میان، در امور منابع آب  شهریار و شرکت آب منطقه‌ای تهران با حضور مدعوین تشکیل و تصمیماتی در آن اتخاذ شد.

وی از جمله مهمترین دستاوردهای جلسات کارگروه استانی و  شهرستانی  را عدم تمدید مجوزه های بهره برداری معادن و تعطیلی محدود معادن تا تعیین تکلیف نهایی و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز ، تشکیل اکیپ مشترک نظارت بر معادن با حضور مشترک اداره صنعت، معدن و تجارت و امور منابع آب شهریار دانست و گفت: بررسی شناسنا مه ای تک تک معادن از سه منظر میزان تداخل با بستر و حریم رودخانه و میزان و نحوه تصرفات، اسناد مالکیت و بررسی وضعیت ثبتی و ملکی معادن و بررسی  راهکارها و اقدامات موثر به منظور ساماندهی موضوع نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه بررسی طرح ساماندهی رودخانه های کرج و شاه چای و تعیین ملزومات این طرح نیز در این جلسات مطرح شده بود، تصریح کرد:  بیان ضرورت مشارکت انجمن صنفی شن و ماسه با اجرای طرح، تبیین نحوه برخورد و تعیین تکلیف معادن  به لحاظ حقوق مالکانه رسمی، ثبتی و قانونی و نیز میزان مشارکت و هماهنگی و آمادگی آنها برای اجرای طرح و احترام به بستر و حریم قانونی رودخانه و نیز پرداخت حقوق دولتی اجاره بستر و صنعت و معدن از جمله موارد مطرح شده دیگر می باشد.

 مدیر دفتر مهندسی رودخانه در خصوص موارد دیگری که در این جلسات عنوان شده گفت: همچنین تهیه پیش نویس توافقنامه همکاری مشترک با  انجمن صنفی شن و ماسه در راستای اجرای  طرح ساماندهی رودخانه، بررسی و قطعی نمودن نقشه های بستر و حریم رودخانه های کرج و شاه چای  بر روی طرح کاداستر ثبت،اقدام مشترک با اداره کل ثبت استان به منظور اخذ سند مالکیت  بیش از 50 هکتار از بستر رودخانه با همت همکاران امور آب شهریار و دفتر مهندسی رودخانه شرکت و  همکاری اداره ثبت شهریار و ثبت شهر قدس ،هماهنگی و برگزاری جلسات خاص با مدیریت اوقاف و امورخیریه استان در خصوص  بررسی وضعیت بستر رودخانه در محدوده پلاک های اوقافی، برگزاری جلسات خاص با کمیته امداد امام خمینی در خصوص اراضی مرتبط با این نهاد و بستر رودخانه و در نهایت تهیه گزارش مبسوط وضعیت معادن  و بیان چالش ها و مشکلات از جمله این موارد می باشد.

زنگویی در ادامه افزود: همزمان با اقدامات کارگروه، دفتر حقوقی شرکت  نیز نسبت به نحوه رسیدگی و برخورد قانونی با وضعیت‌های حقوقی معادن اقدام و این امور نیز معادن را به فراخور وضعیت متفاوتشان، به سه گروه مختلف تقسیم کرده است. در گروه اول آن دسته از معادن است که عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان شن و ماسه استان تهران می‌باشند و  بر این اساس مشمول تصمیمات و همکاری‌های مشترک شرکت آب منطقه‌ای تهران با انجمن خواهند بود. دسته‌ای دیگر از معادن، عضو انجمن صنفی مذکور نمی‌باشند و انجام تذکرات و مذاکرات قانونی مستقیم در خصوص آن ها، ضرورت دارد و اما دسته آخر معادنی که اوقافی است و اداره صنعت و معدن ، این معادن را خارج از حوزه نظارتی خویش تلقی می‌نمایند و  تصمیم‌گیری در خصوص این معادن نیازمند برگزاری جلسات مشترک و سودمند با سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران می‌باشد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه بیان کرد: با توجه به تهیه فاز اول طرح  ساماندهی رودخانه‌ها از سوی مدیریت مهندسی رودخانه ی شرکت آب منطقه ای ، تکمیل فاز دوم مطالعات به فوریت و نیز اجرای طرح ساماندهی با حضور و مشارکت ذینفعان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد و دلیل این ضرورت آسیب دیدگی رودخانه‌ها در مخروط‌افکنه طی سنوات  گذشته می باشد و وضعیت نامطلوب رودخانه‌ها مانع از عبور ایمن سیلاب های فصلی است.

وی افزود:  از مهمترین اقدام کارگروه تعیین تکلیف، بازبینی طرح ساماندهی رودخانه‌ها بوده و طبیعتاً وظیفه همکاران ستادی خصوصاً دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها در خصوص تبیین و تصحیح طرح مذکور سنگین می‌باشد.  چنان که این موضوعات قبلاً در جلسات کارگروه‌های استانی و شهرستانی مورد تاکید قرار گرفته است.

زنگویی در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در آخرین نشست این کارگروه بیان کرد: ادامه این جلسات بر اساس ضرورت با ترکیب محدودتری تشکیل خواهد شد و پیش نویس انعقاد تفاهم نامه میان انجمن صنفی شن و ماسه، شرکت آب منطقه ای تهران و سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده شده و جهت تصمیم گیری نهایی به سازمان های ذی ربط ارسال می شود تا بر این اساس طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه کرج –شاه چای عملیاتی گردد.

زنگویی گام بعدی را  همزمان با ارسال گزارش به شورای حفظ حقوق بیت المال و دریافت رهنمودها و تصمیمات آن شورا برای اقدامات آتی، انعقاد تفاهم نامه و مبادله قراردادهای اجاره بستر دانست و گفت: گام بعدی زمانی برداشته می شود که پروژه های اجرایی و نقشه های عملیاتی مانند مشخصات فنی رودخانه ها توسط مشاور و با همکاری ذینفعان استخراج شده و در طول مدت قرارداد اجاره بستر عملیات اجرایی  با نظارت مشاور و همکاری انجمن صنفی شن و ماسه از ابتدای محدوده استان شروع می شود.

وی در پایان  ضمن تشکر از همکاری تمامی اعضای محترم کارگروه بویژه همکاران امورآب شهریار و دفتر مهندسی رودخانه و دفتر حقوقی ، خاطر نشان کرد:  پس از طی کردن موارد فوق کارشناسان حقوقی شرکت به عنوان یک وظیفه مستمر موضوع درخواست سند مالکیت در بستر رودخانه ها را پیگیری کرده تا پس از اخذ استعلام صدور سند مالکیت انجام شود.

کد خبر: 1560
  تاریخ خبر : 13 بهمن 1395
 کاربر روابط عمومی
 1061
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 20,270
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,443,036
  • آخرین به روزرسانی : 10 فروردین 1403 17:23:27
  • شناسه IP شما : 174.129.190.10

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751