|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران عنوان کرد:

ظرفیت مفید آبخوان‌ها در حال نابودی است/ اجتناب از توسعه زمین تحت کشت کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران توسعه فرونشست در دشت‌های جنوبی استان تهران را یکی از عوارض ناشی از پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: با این وضعیت ظرفیت مفید آبخوان‌ها را از دست می‌دهیم و دیگر این نقاط کلیدی احیا نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، مهندس "محمدرضا خانیکی"، در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان اسلامشهر با تمجید از درک متقابل مدیران دستگاه‌های مختلف از وضعیت بحرانی منابع آبی موجود در کشور، عنوان کرد: در شرایط فعلی تمامی منابع آب این شهرستان از سفره‌های زیرزمینی تامین و ۷۰ درصد آن صرف کشاورزی و ۳۰ درصد آن نیز صرف آب شرب شهری و روستایی می‌شود که در صورت ادامه برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه از سفره‌ها ابتدا بخش کشاورزی و در پی آن نیز بخش شرب با بحران مواجه خواهد شد.

وی توسعه فرونشست در دشت‌های جنوبی استان تهران را یکی از عوارض ناشی از پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی برشمرد و گفت: با پایین رفتن سطح سفره‌ها ظرفیت مفید آبخوان‌ها را از دست می‌دهیم و دیگر این نقاط کلیدی احیا نخواهد شد چرا که حتی در صورت عبور از شرایط خشکسالی به دلیل متراکم شدن خاک، آب دیگر به سفره‌ها نفوذ پیدا نخواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه با وضعیت منابع موجود آبی سفره‌های زیرزمینی توسعه زمین تحت کشت کشاورزی معنایی ندارد، ادامه داد: در شرایط فعلی دیگر نقطه‌ای برای حفاری چاه های آب شرب جدید باقی نمانده است. بنابراین در ابتدا باید از حفاری چاه‌های جدید غیرمجاز جلوگیری کنیم و سامان دهی وضعیت چاه‌های موجود را نیز به طور جدی پیگیر باشیم.

خانیکی با اشاره به آغاز اجرای طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل یکی از پروژه‌هایی که به مجموعه آب تهران و وزارت نیرو تکلیف شده است در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز در راستای اقتصاد مقاومتی است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است در سال جاری سه هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود شود که سهم شهرستان اسلامشهر 320 حلقه چاه خواهد بود.

لزوم رفع مشکل صدور دستور قضایی برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران بر لزوم رفع مشکل صدور دستورات قضایی و ابهامات موجود در زمینه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد و افزود: سال گذشته در شهرستان اسلامشهر با مسلوب المنفعه کردن ۱۷۰ حلقه چاه غیرمجاز شاهد جلوگیری از برداشت ۲۰ میلیون مترمکعب از آب‌های سفره‌های زیرزمینی به صورت غیرقانونی بوده‌ایم. متاسفانه امسال بر خلاف مدت زمان مشابه سال گذشته از برنامه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز شهرستان عقب هستیم که امیدواریم با همکاری مسئولان قضایی شاهد تسریع در اجرای این مهم باشیم.

وی همچنین به درخواست شهرستان‌های اطراف کانال محمدیه برای افزایش میزان تخصیص آب اشاره کرد و گفت: بهره برداران این کانال چهار شهرستان اسلامشهر، بهارستان، شهریار و رباط کریم هستند و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تخصیص آب از این کانال به چهار منطقه یاد شده صورت می‌گیرد. با توجه به منافع چهار شهرستان یاد شده، شرکت آب منطقه‌ای تهران آمادگی دارد در جلسه‌ای با حضور تمامی ذینفعان، سهمیه‌های شهرستان‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت نیاز پیشنهادات به منظور بازنگری و اصلاح تخصیص منابع را به وزارت نیرو ارسال کند.

همچنین در این نشست مهندس "مصطفی دهقان"، مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت طی سخنانی، گفت: امروزه جمعیت زیادی در استان تهران متمرکز شده است که متاسفانه سرانه مصرفی آب شرب آن به ۳۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر فرد می‌رسد که فاصله بسیاری بالایی با استاندارهای موجود جهانی دارد. در شرایط فعلی، بی‌آبی شوخی بردار نیست و باید در تلاش برای مدیریت مصرف بهینه آب در بخش شرب و اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی باشیم.

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران خواستار قطع برق چاه‌های غیرمجاز شد و گفت: بدین منظور کارگروهی میان ادارات آب و برق تشکیل شده است که در تلاش برای قطع برق فعالیت‌های چاه‌های غیرمجاز به ویژه استفاده کنندگان متخلف اطراف چاه‌های مجاز هستیم.

کد خبر: 1464
  تاریخ خبر : 30 مهر 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 30 مهر 1395
 کاربر روابط عمومی
 699
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 11,020
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,415,413
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 18.234.139.149

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751