|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران مطرح کرد:

منابع آبی استراتژیک پایتخت در راه آبیاری فضای سبز/ بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران سفره های زیرزمینی را منابع آبی استراتژیک تهران دانست و گفت: متاسفانه شهرداری برای آبیاری فضای سبز سر شیلنگ خود را به دست تعدادی اتباع خارجی داده که هیچ آموزشی ندیده و دلی برای هدر رفت آب نمی سوزانند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، محمدحسین بازگیر در نخستین نشست تخصصی آب طی سخنانی سدهای لتیان، لار، ماملو، امیرکبیر و طالقان را سدهای تامین کننده آب استان تهران برشمرد و گفت: سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود بنا شده در 20 کیلومتری شمال شرق تهران بوده و آب کشاورزی ورامین و شرب تهران را تامین می کند و متاسفانه طبق پایش های آب منطقه ای دچار تهدیداتی از جانب فاضلاب انسانی و گردشگری است.

وی به وضعیت سد لار اشاره کرد و افزود: سد لار در 75 کیلومتری تهران بنا شده و با اینکه آب شرب تهران، کشاورزی مازندران و نیروی برق آبی را تامین می کند، از طریق دام عشایر و گردشگران در معرض تهدید قرار گرفته است.

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه سدهای کرج و طالقان تامین کننده آب سامانه های غرب تهران هستند، تصریح کرد: سد امیر کبیر نیز در حوزه کرج با تنظیم و ذخیره آب کشاورزی و شرب تهران، از جانب گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار دارد.

بازگیر از وضعیت سدطالقان سخن به میان آورد و گفت: این مجموعه در دره طالقان و 120 کیلومتری شمال غرب تهران در جهت تامین آب تهران بنا شده و کنترل و جریان سطحی، تنظیم آب کشاورزی و آب شرب شهر تهران به همراه تنظیم برق آبی از اهداف برپایی سد طالقان بوده است که این سد هم در حال حاضر توسط گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار گرفته است. همچنین سد ماملو نیز در 45 کلیومتری شرق تهران وظیفه تامین آب شرب شهرهای جنوب تهران و صنعت را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آبهای سطحی رود خانه هایی چون لار و هراز که در جهت تامین آب شرب تهران به کارکرد سدهای نامبرده کمک می کنند، 30 درصد از آب شرب پایتخت نشینان نیز در شرایط نرمال از دشت تهران کرج تامین می شود.

رئیس محیط زیست شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجایی که میزان تبخیر آب در کشور ما بسیار زیاد است بنابراین با نصب سلول های خورشیدی بر بستر سدها، نه تنها از تبخیر آب ذخیره شده جلوگیری میکنیم بلکه می توانیم از انرژی خورشیدی نهایت استفاده را ببریم، کاری که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام آن بوده یا انجام داده اند.

بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است

بازگیر با تاکید بر اینکه بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است، خاطرنشان کرد: این اقدام شهرداری به هیچ عنوان درست نیست چرا که رشد جمعیت تهران هیچ تناسبی با میزان آب نداشته و تعرفه های آبی که به دست مردم می رسد بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه درگیر فصل تر سالی و خشکسالی هستیم و منابع آب زیرزمینی جزو منابع آبی استراتژیک تهران هستند، افزود: از آنجایی که در فصل خشکسالی تخصیص آب از سدهایمان جوابگوی تامین نیاز آبی شهر تهران نخواهد بود، بنابراین مجبور خواهیم شد که از این منابع زیرزمینی استفاده کنیم.

آب زیرزمینی در راه آبیاری فضای سبز

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: متاسفانه شهرداری برای آبیاری فضای سبز سر شیلنگ خود را به دست تعدادی اتباع خارجی داده که هیچ آموزشی ندیده و دلی برای هدر رفت آب نمی سوزانند و ما روزانه با شکایت کثیری از مردم در این باره مواجه هستیم.

بازگیر با تاکید بر اینکه پساب تخصیص شده به فضای سبز به نفع آزاد سازی منابع زیرزمینی است، عنوان کرد: می‌توان از فاضلاب تصفیه شده برای کشت محصولاتی چون چغندرقند؛ پنبه و ذرت علوفه ای استفاده کرد.

هدر رفت آب باران

وی با بیان اینکه آّب باران یکی از منابع ارزشمند آبی محسوب می شود تصریح کرد: متاسفانه این آب از پشت بام خانه ها به علت تعبیه شدن غیرمجاز از سوی ساکنان به شبکه فاضلاب وصل شده و علاوه بر آلودگی و هدر رفت آن، به  دلیل ظرفیت محدود شبکه فاضلاب منجر به آسیب رسیدن به آن و یا بازگشت به لوله منازل می شود. باید از هدر رفت آب باران و نفوذ آن به فاضلاب جلوگیری کرده و در جهت حفظ شرایطش، در همان جا آبهای باران و پشت بام به منابع آبخوان بازگردانده شود.

نشست زمین و بارگذاری بیش از حد/ آلودگی آب های سطحی

رئیس محیط زیست شهر تهران به موضوع نشست زمین نیز اشاره کرد و گفت: خالی شدن آبخوان ها از یک سو و بارگذاری بیش از حد  شهر با ساختمان ها، جمعیت و آسفالت از سوی دیگر منجر به  نشست زمین شده است.

بازگیر با تاکید بر اینکه 350 میلیون مترمکعب از آب های سطحی ما به دلیل آغشته شدن به پسماندهای مدیریت نشده در معابر عمومی آلوده می شوند، خاطرنشان کرد: سلامت آب های سطحی به عنوان یکی از منابع تامین کننده آب تهران بسیار مورد اهمیت است که رسیدگی به این امر بر عهده شهرداری است.

بازنگری در تخصیص منابع آبی

رئیس محیط زیست شهر تهران اضافه کرد: برای تعادل بخشی به منابع آب های زیرزمینی، تخصیص پساب آب استان تهران که به لحاظ قانونی برعهده شرکت آب منطقه ای تهران است نیاز به بازنگری مجدد دارد.

جیره بندی آب به زودی شروع می شود

وی با بیان اینکه ایران به ده کشور خشکسال در دنیا نزدیک می شود، گفت: بحران آب جدی است و به زودی جیره بندی شروع می شود. متاسفانه ما امروزه با مصرف بی رویه آب در مناطق مختلف تهران مواجه هستیم و آبیاری فضای سبز، ساخت و ساز غیرقانونی و غیر اصولی از موارد اولویت دار شهر تهران در بیشترین میزان مصرفی آب هستند.

رئیس محیط زیست شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: طبق اطلاعات ارائه شده از شرکت آب منطقه ای، آبی که به دست مردم می رسد از سلامت لازم برخوردار است.

گفتنی است این نشست، با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب تهران، شهرداری، شورای شهر، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، اساتید دانشگاه، تشکل‌های مردمی زیست محیطی‌ و نمایندگان رسانه ها و خبرگزاری ها در محل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران برگزار شد

کد خبر: 1446
  تاریخ خبر : 23 شهریور 1395
 کاربر روابط عمومی
 1589
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 52
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 13,494
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,417,887
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 52.207.218.95

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751