|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

قائم مقام مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران خبر داد:

برگزاری اولین کارگروه تعیین تکلیف وضعیت معادن و بستر و حریم مخروطه افکنه رودخانه کرج-شاه چای

اولین کارگروه تعیین تکلیف وضعیت معادن و بستر و حریم مخروطه افکنه رودخانه کرج-شاه چای در سال 95 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "مهدی فروغی" امروز(دوشنبه) در نخستین کارگروه مخروطه افکنه رودخانه کرج-شاه چای که در روز چهارشنبه 12 خرداد ماه با حضور معاون اداری، مالی و پشتیبانی شرکت، معاون حفاظت و بهره برداری، مدیر دفتر مهندسی رودخانه، مدیر دفتر حقوقی، مدیر دفتر حراست و امور محرمانه  و جمعی از کارشناسان اداره کل ثبت اسناد و املاک و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران در سالن کنفرانس برگزار شد، گفت: ما وارث منطقه ای هستیم که در طول سالیان دراز تغییر زیادی به خود دیده است و انجمن صنفی  معادن هم باید در چارچوب خود حرکت کرده تا ضربه ای به محیط زیست و سفره های آب زیرزمینی به دلیل قرار گرفتن در حریم و بستر رودخانه وارد نشود.

وی ادامه داد: دستگاه های مرتبط در این خصوص باید به نحوی تصمیم گیری کنند،که بیت المال خدشه دار نشده و حقوق قانونی این شرکت ها نیز به نحوی حفظ شود.

فروغی با بیان اینکه هدف گذاری این جلسات با توجه به تکالیف قانونی، انجام کار عملیاتی است، افزود: تصمیم هایی که در این جلسات گرفته می شود با ارائه به دادستانی تهران باید به زودی اجرایی شده تا تبعات منفی ناشی از محدودیت در تولید معادن شن و ماسه به وجود نیاید.

در ادامه نشست مهندس " محمد علی کریم خانی" رییس دفتر حفاظت مهندسی رودخانه در خصوص وضعیت کنونی مخروطه افکنه رودخانه شاه چای بیان کرد: به هم ریختگی خط اثر و جریان رودخانه های موجود در منطقه، کاهش توان گذر دهی سیلاب در محدوده مخروطه افکنه و برخی از مناطق پایین دست سلب امکان برداشت پایدار با توجه به افت ایمنی در محدوده شن چالها، تخریب توان طبیعی رودخانه در ترمیم بستر و مورفولوژی آن، افت و کاهش پوشش طبیعی، حفر و فرسایش آبراهه در مقاطع مختلف به دلیل تصرفات انسانی در حریم و بستر آن و در نهایت غیر قابل برگشت بودن تغییرات ایجاد شده در شرایط طبیعی منطقه از جمله مختصات این مخروطه افکنه می باشد.

وی با اشاره به اینکه تهیه نقشه های هوایی اراضی واقع در محدوده مخروطه افکنه و بانک اطلاعاتی جی ای اس  ومطالعات مرحله اول ساماندهی رودخانه های محدوده صورت گرفته ، تصریح کرد: تعیین و اعلام عمومی بستر و حریم رودخانه های شاه چای، سیاه آب شرقی، سیاه آب غربی، کرج شرقی و کرج غربی نیز به طور کامل انجام شده است.

کریم خانی در خصوص برنامه مرحله اول آزادسازی این اراضی یادآور شد: تهیه نقشه اراضی تصرفات معادن ، انطباق تصرفات موجود با نقشه ثبتی و اسناد مالکیت صادره، انطباق تصرفات با مجوز های ساخت و ساز و پروانه های بهره برداری صادره توسط دستگاه های اجرایی ذیربط ، انطباق تصرفات با اراضی اجاره داده شده توسط اوقاف و اجرای حکم قضایی آزادسازی تصرفات طی یک برنامه منسجم مشخص شده است.

وی جانمایی موقعیت معادن نسبت به بستر و حریم و اعلام  میزان تصرفات به تفکیک هر رودخانه و ارائه گزارش تحلیلی مربوط به تصرفات را از وظایف شرکت آب منطقه ای تهران دانست و خاطر نشان کرد: ارائه نقشه ثبتی اراضی همراه با مختصات UTM ، اسناد مالکیت و گردش ثبتی اراضی به تفکیک تصرفات موجود و ارائه گزارش تحلیلی از اسناد مالکیت را از جمله اقداماتی دانست که اداره کل ثبت اسناد و املاک باید عهده دار آن شود.

وی با بیان اینکه ارائه نقشه معادن داری مجوز و غیرمجاز، سابقه پروانه و مجوزهای صادره با ذکر مشخصات وظیفه سازمان صنعت و معدن می باشد تاکید کرد: دستگاه های نظارتی و اداره اوقاف و امور خیریه نیز با تعییتن تکلیف احکام قضایی به منظور آزادسازی و نحوه اجرای احکام و همچنین ارائه نقشه و مشخصات کامل اراضی اجاره داده شده به معادن و بهره برداران با ذکر مدت، مساحت و نوع کاربری و ارائه گزارش تحلیلی باید یاریگر شرکت آب منطقه ای تهران در این امر باشند.

در ادامه این کارگروه مهندس "محمدرضا خانیکی" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت گفت: برای تسریع در روند این پروژه باید یک تیم عملیاتی از هر بخش مشخص شده تا کار ساماندهی این مخروطه افکنه رودخانه شاه چای هرچه سریعتر انجام شود.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با شورای حفظ حقوق بیت المال گذاشته شد تاکید معاون دادستان مبنی بر عدم برداشت های جدید در بستر و جریم رودخانه ها بود که آب منطقه ای تهران نیز بر این مهم تاکید ویزه ای دارد.

خانیکی در پایان خواسته شرکت آب منطقه ای تهران را همکاری سازمان صنایع و معادن عنوان کرد و تاکید کرد: باید تلاش شود ،با انجام دقیق این پروژه از به وجود آمدن تبعات اجتماعی برداشت های معادن شن وماسه در حریم و بستر رودخانه ها جلوگیری شده  و حقوق هیچ یک از سازمان ها ضایع نشود.

در ادامه نشست، نظرات نمایندگان دستگاه ها و ادارات حاضر در جلسه نیز مطرح و پس از بحث و بررسی جمع بندی و تصمیمات لازم اتخاذ گردید.

کد خبر: 1377
  تاریخ خبر : 17 خرداد 1395
 کاربر روابط عمومی
 1230
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 816
  • بازدید دیروز : 9,942
  • کل بازدید : 9,629,530
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.17.150.163

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751