|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران مطرح کرد:

حفظ و ثبت دانش متخصصان، سبب انتقال تجربه به نسل های آینده می شود

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران گفت: حفظ و مستندسازی دانش متخصصان، سبب انتقال تجربه ها به نسل های آینده در یک سازمان می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، دکتر "رضا مومنی وصالیان" روز سه شنبه 24 فروردین ماه 95 در کارگاه آموزشی نحوه ثبت آموخته ها که به همت دفتر طرح های توسعه منابع آب و با حضور مدیران و مجریان طرح ها و جمعی از کارکنان معاونت طرح و توسعه و معاونت برنامه ریزی و بهبود مدیریت در سالن کنفرانس شرکت برگزار گردید، با اعلام این مطلب اظهار کرد:یکی از کمبودهای شرکت، در سالیان گذشته ثبت نکردن تجاربی بوده که کارشناسان و متخصصان در انجام پروژه های عمرانی کسب کرده که با بازنشسته شدن این افراد این مهارت ها نیز از بین رفته است.

وی ادامه داد: امروز موضوع مدیریت دانش در وزارت نیرو هم بسیار پررنگ شده و بنابراین اجرایی کردن این موضوع در حوزه طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران که عمدتا با پروژه هایی بزرگ در ارتباط است، ضروری به نظر می رسد.

 

سرمایه انسانی دارایی ناملموس سازمان هاست

در ادامه این نشست، مهندس "احسان آفریده" مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نداک  و مدرس این دوره، ضمن ارائه تجربیات خود در این حوزه بیان کرد: دارایی های یک سازمان از نگاه بسیاری از پرسنل، ساختمان ها، زمین، ماشین آلات، تجهیزات، وجوه نقد، نقدینگی و حساب های مالی محسوب می شود در حالی که این ها دارایی های ملموسی است که  تنها ارزش مالی و دفتری دارد.

آفریده افزود: امروزه سرمایه انسانی دارایی های ناملموس نامیده می شود چرا که برعکس دارایی های  ملموس، قابل ارزش گذاری نبوده و با گذشت زمان مستهلک نمی گردد.

وی با طرح این سوال که در چند سال اخیر چه پروژه هایی برای مدیریت و ارتقاء سرمایه ها سازمان داشته ایم، تصریح کرد: در سازمان ها پروژه هایی مانند انبارداری، مدیریت اموال، برنامه ریزی، کنترل موجودی و مواردی از این قبیل وجود داشته اما برای ارتقاء سرمایه های ناملموس نیاز به آموزش به روش های جدید داریم.

وی با بیان اینکه همه افراد با توجه به حوزه ای که درآن فعالیت می کنند، به مشکلاتی برخورد می کنند که برای آن در نهایت راه کاری پیدا می شود، تاکید کرد: متاسفانه بعد از رفع مشکل، راه حل مربوطه جایی ثبت نمی شود تا دیگران درآینده از آن بهره مند شوند و همین سهل انگاری موجب وارد کردن خسارت های هنگفتی به سازمان مربوطه می شود.

آفریده همچنین ادامه داد: ازآن جایی که بیش از 70 درصد مسایل یک سازمان تجدید پذیر و تکرار شدنی است با ثبت آن ها می توانیم از دوباره کاری جلوگیری نماییم.

آفریده بالاترین نرخ تولید دانش را در مجموعه های پروژه محور دانست و گفت: همه سازمان ها باید شبکه ای به نام شبکه متخصصان داشته باشند تا بتوان در زمان مناسب به فرد مورد نظر برای مرتفع کردن چالش ها مراجعه کرد.

 وی با اشاره به اینکه بیشتر افراد یک مجموعه با تفکر"تبادل دانش؛ قدرت است" ترس از دست رفتن جایگاه خود را دارند، افزود: بر خلاف عقاید موجود، برای حل این معضل باید منافع سازمان با منافع کارمند هم سو باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نداک همچنین تصریح کرد: جلوگیری از خرید دانش های تکراری و خروج دانش از سازمان و نیز افزایش سرعت دسترسی به دانش مورد نیاز و کاهش زمان انجام کارها، بهره مندی از پاداش و امکان دسترسی به بسته های دانشی خود به ترتیب از مزایای مدیریت دانش برای پرسنل و شرکت ها به شمار
 می آید.

آفریده در خصوص اینکه 70 درصد دانش های افراد قابلیت نوشتن و انتقال را ندارد، عنوان کرد: بر این اساس افراد باید با تبادل دانش خود آن را ارائه کنند، اگرچه افرادی که دانش های استراتژیک دارند تحت هیچ شرایطی حاضر به تبادل آن ها نیستند.

وی ادامه داد: پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های پروژه محور به دلیل جا به جایی بالای پرسنل، استقلال پروژه ها از یکدیگر، عدم اطلاع کارکنان از مسایلی که در پروژه های دیگر اتفاق می افتد و عدم وجود بستر مناسب به منظور تبادل دانش میان پروژه های مختلف اهمیت فراوانی دارد.

آفریده ضمن ارائه توضیحات لازم درباره اهمیت ثبت دروس آموخته شده در استاندارد PM BOK خاطر نشان کرد: در این استاندارد هر پروژه شامل دو محصول(پروژه و دروس آموختنی پروژه) می باشد که اگر درس های یک پروژه ثبت نشده باشد، پروژه تمام یافته تلقی نمی شود.

آفریده سپس افزود: بشر سه نوع دانش را در عصر کشاورزی، صنعتی و دانش محور پشت سر گذاشته است و اکنون ما در عصر دانش محور به سر می بریم و از آن جایی که هر پنج سال و نیم حجم دانش دو برابر می گردد و عمر متوسط آن کمتر از چهار سال است، بایستی روش های مدیریت مناسبی را برای حفظ آن اتخاذ نمود که همان مدیریت دانش است.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور نداک همچنین افزود: برای پیاده سازی مدیریت دانش باید فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و سیستم نرم افزاری را به درستی اجرایی نمود.

آفریده با بیان اینکه بدیهیات ذهن خبرگان، عموما بزرگ می شود و در بیشتر موارد یک فرد متخصص نمی داند که متخصص است، عنوان کرد: مشکلاتی که در کار با آن مواجه بوده ایم و سپس برطرف گردیده، کارها و فعالیت هایی که شخصی در آن مهارت داشته و دیگری به خوبی انجام نمی دهد و همچنین  ابداعات و خلاقیت هایی که در کار به وجود آمده، مسایلی است که می توان از آن دانش استخراج کرد.

وی افزود: ساده فکر کردن، پیچیده ننوشتن، داشتن تمرکز، تغییر دادن شیوه نگرش و داشتن دفترچه دانشی از جمله مواردی است که باید در نگارش دانش مورد توجه قرار گیرد.

آفریده در پایان سخنان خود انتخاب عنوان دانش، نوع دانش و ایجاد یک طرح ذهنی را از مراحل دانش نویسی دانست و عنوان کرد: انتخاب نوع دانش شامل تجربه، مهارت کاری و دانش تطبیقی، در روش نگارش آن بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر: 1342
  تاریخ خبر : 25 فروردین 1395
 کاربر روابط عمومی
 1609
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 76
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 22,103
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,444,869
  • آخرین به روزرسانی : 10 فروردین 1403 17:23:27
  • شناسه IP شما : 54.226.242.26

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751