|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد:

ضرورت ایجاد آمادگی برای کاهش خطرات سیلاب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم تا برای کاهش خطرات سیلاب خود را آماده کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" در نخستین مانور دورِ میزی کارگروه مدیریت سیلاب تهران که روز پنجشنبه 19 فروردین ماه 95 در تالار آبگینه برگزار شد، گفت: ما ناگزیر هستیم تا آماده شویم و برای کاهش خطرات سیل برنامه ریزی کنیم. باید در حوضه های آبریز، آبخیزداری، نگهداری و حفاظت از مسیر رودخانه ها و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها با جدیت دنبال شود.

ارتقایی با بیان اینکه بیش از 1600 کیلومتر رودخانه در سطح استان تهران وجود دارد گفت: از این میزان 270 کیلومتر آن در شهر تهران قرار دارد. همچنین 900 کیلومتر مسیل وجود دارد که برخی از سیلاب ها نظیر سیلاب پاکدشت در این مسیل ها اتفاق می افتد.

وی با یادآوری اقدامات خوبی که در سال های گذشته انجام شده است، اظهار کرد: تعیین حریم و بستر تمامی رودخانه های استان تهران و اعلام رسمی این حریم های مشخص شده به سازمان های ذیربط و سازمان ثبت، از جمله این اقدامات است که خوشبختانه سبب شده است تا امروز رودخانه و مسیل بلاتکلیفی از نظر حریم و بستر در سطح استان تهران وجود نداشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به پیشینه تاریخی سیل در تهران اشاره کرد و افزود: در سال های 1333 سیل جان بیش از دو هزار و 100 نفر را گرفت، در سال 1347 سیل سبب تلفات جانی 31 نفر از تهرانی شد، در مرداد ماه 1366 در سیلاب گلاب دره 300 نفر جان باختند، سیلاب کن و امامزاده داوود در سال 1371 تعداد چهار نفر را کشت، سیلاب رودخانه های غربی شهر تهران و دوربرگردان متروی تهران در سال 1391 بدون تلفات جانی پایان یافت و در نهایت، سیلاب رودخانه کن در تیرماه سال 1394 علاوه بر خسارت های مالی سبب مرگ 9 نفر در این منطقه شد و در شهریور همین سال نیز سیلاب پاکدشت جان هفت نفر از هموطنان را گرفت.

ارتقایی با تاکید بر اینکه، تصور کنترل و پیش بینی دقیق اتفاق سیلاب صحیح نیست، تصریح کرد: تنها در سیل کن و در یکی از سرشاخه های آن که حوضه ای است با شیب تند، بیش از 25 میلی متر بارندگی در کمتر از 10 دقیقه اتفاق افتاد، آن هم در فصل تابستان که مسیل ها خشک بودند و همین سبب شد تا سیلاب قابل توجهی در این مسیر پدید آید.

به گفته وی، در رودخانه کشار که یکی از سرشاخه های رودخانه کن است، دبی یا آبگذری رودخانه در زمان سیلاب به 82 مترمکعب در ثانیه رسید که 12 برابر آبگذری رودخانه کرج در شرایط طبیعی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد: آنچه در یک سیلاب خطرآفرین است ابنیه ای است که در مسیر رودخانه یا در واقع در مسیل سیلاب ساخته شده و مانعی برای گذر سیل ایجاد می کند که شدت و قدرت تخریب سیل را بیشتر می کند.

ارتقایی اضافه کرد: بنابراین اگر ادعا شود که می توان از سیلاب پیشگیری کرد و یا آن را پیش بینی کرد چنین چیزی درست نیست. سیل اتفاق خواهد افتاد. ممکن است در فصل بهار با بارش 40 تا 50 میلیمتری در شمال تهران مواجه شویم که همزمان شود با ذوب شدن برف ها در ارتفاعات که نتیجه آن، آبگذری بالای 100 مترمکعب بر ثانیه در هر یک از مسیل های تهران خواهد بود.

وی با طرح این سوال که "اگر بارشی که در ارتفاعات اتفاق می افتد و سیلاب ایجاد می شود، وارد شهر تهران شود، آیا معابر موجود، رودخانه ها، مسیل ها و جوی های آن توان آبگذری سیلاب را خواهند داشت؟" گفت: متاسفانه در بسیاری از زمان ها مشخص شده که این مسیرها توان عبور سیل را ندارند و متاسفانه در چنین شرایطی بستر و حریم رودخانه ها و مسیل ها را به ویژه در شهر تهران محدود، مسدود می کنیم و یا حتی ساخت و سازهایی در این مسیر رودخانه ها انجام می شود که این مسائل در دستور کار مشترک شرکت آب منطقه ای تهران و شهرداری تهران قرار دارد.

ارتقایی با اشاره به اینکه آورد رودخانه کن 77 میلیون مترمکعب در سال است، گفت: شیب تند، پوشش گیاهی کم و کوهستانی بودن مسیر در حوضه کن سبب تشدید سیلاب می شود. از چهار شاخه امام زاده داوود، رندان، کشار و سنگان در این حوضه، تنها کشار و سنگان در زمان سیلاب سال گذشته میزان آبگذری بالایی داشتند و در این حوضه با 200 کیلومتر وسعت، بارندگی قابل توجه دیگری وجود نداشت. بنابراین شیب تند حوضه در کنار عدم اطلاعات و آگاهی کافی مردم و گردشگران که سبب تجمع آن ها در مسیر رودخانه می شود احتمال تلفات جانی و مالی را دو چندان می کند.

وی تاکید کرد: ما ناگزیر هستیم تا آماده شویم و برای کاهش خطرات سیل برنامه ریزی کنیم. باید در حوضه های آبریز، آبخیزداری، نگهداری و حفاظت از مسیر رودخانه ها و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها با جدیت دنبال شود.

وی ادامه داد: در همین راستا شرکت آب منطقه ای تهران با همکاری بسیار خوب دستگاه قضایی، شهرداری، جهاد کشاورزی و دیگر سازمان های مرتبط بیش از 30 رستوران را در سال گذشته تخریب و رودخانه را آزادسازی کرد که همه این اقدامات برای باز کردن مسیر سیل انجام شد و نقش موثری نیز در این  زمینه داشته است.

ارتقایی در بخش دیگری از سخنان خود به نشست مشترک وزیر نیرو و شهردار تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در همین راستا، چهار کارگروه تعیین حریم و بستر رودخانه ها و مسیل های شهر تهران، کارگروه آزادسازی مسیل ها و رودخانه ها، کارگروه مدیریت سیل شهر تهران و کارگروه پیش بینی تشکیل شد که دستگاه های مختلفی در کنار هم نشست های مشترک بسیار خوب و برنامه ریزی مناسبی را انجام دادند که خروجی و نتایج مطلوبی نیز در زمینه مدیریت سیلاب به همراه داشت که یکی از آن نتایج مشخص شدن گلوگاه ها و نقاط حادثه خیز شهر تهران در سیلاب های 25 سال، 50 سال و بیشتر بود.

وی تصریح کرد: باید جنبه علمی سیل را در کنار تجربه های گران سنگی که مدیران و کارشناسان مجموعه های مرتبط در استان تهران، دارند، قرار داد و با برنامه ریزی دقیق و تقسیم کار مشخص در زمان وقوع حادثه ای چون سیل، آن را مدیریت کرد و نسبت به اقدامات پیشگیرانه و یا مدیریت سیل در استان تهران وارد عمل شد.

ارتقایی در پایان یادآور شد: در سطح هر استان کارگروه سیل و مخاطرات دریایی وجود دارد که شرکت های آب منطقه ای به عنوان مسوول اصلی فعالیت می نمایند که جا دارد در استان تهران نیز این کارگروه به صورت جدی و فعال ایجاد شود و در کنار کارگروه مدیریت سیل شهری قرار گرفته تا نتایج مطلوب تری بدست آید.

کد خبر: 1333
  تاریخ خبر : 20 فروردین 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 21 فروردین 1395
 کاربر روابط عمومی
 1147
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 103
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 18,271
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,441,037
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 34.200.219.10

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751