|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر پایه مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران:

ضرورت استفاده از روش ها و فناوری های نوین در مدیریت منابع آب

مدیر دفتر پایه مطالعات منابع آب و دبیر کمیته تحقیقات شرکت آب منطقه ای تهران گفت: رویکرد مادر تحقیقات کاربردی استفاده از فناوری های نوین در زمینه توسعه، بهره برداری و مدیریت منابع آب است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، در سمینارمعرفی روش های تخلیه رسوب انحصاری شرکت نروژی Sedicon که امروز (چهارشنبه) با حضورمدیران وکارشناسان شرکت مدیریت منابع آب ، معاونان و جمعی از مدیران امورها، سدها و کارشناسان شرکت آب منطقه ای تهران وشرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری ومهندسین مشاور در محل سالن کنفرانس شرکت و به همت دفتر مطالعات پایه منابع آب برگزار گردید، مهندس "حسن برنا"، اظهارکرد: این سمینارها در راستای اهداف کمیته تحقیقات شرکت  برگزار می شود، چرا که رویکرد ما استفاده از تکنولوژی های نو در زمینه مدیریت منابع آب است.

 برنا ادامه داد: شرکت نروژی  Sediconدر زمینه مشاوره، طراحی، تامین و ساخت تجهیزات تخلیه رسوب سدها، مخازن و کانال ها فعالیت کرده و از سیستم های انحصاری خود جهت تخلیه رسوبات استفاده می کند و تاکنون پروژه های موفق تخلیه رسوب را در کشورهایی از جمله نروژ، ژاپن، اکوادور، نپال،کاستاریکا، هندوراس، اتیوپی، آلبانی و گواتمالا به انجام رسانده است

ودر داخل کشور نماینده انحصاریSedicon شرکت" آنشا ن" است که درتدارک این سمینار همکاری ومشارکت نمودند.

در ادامه این نشست،دکتر جاکوبسن مدیر فنی شرکت Sedicon  های مشترک است، تصریح کرد: مشکل رسوب، مشکل عمومی در اکثر نقاط دنیا به جز بعضی از مناطق شمال اروپا و نروژ است که مهندسان شرکت ما در 30 سال گذشته در این زمینه آغازبه کارنموده و نتایج خوبی هم به دست آمده است.

وی ادامه داد: در پایین دست سدها همواره با رسوب های ریزدانه و کوچک و در قسمت های ورودی و بالادست با دانه بندی های درشت تر و سنگریزه مواجه هستیم که ایران هم در این زمینه مستثنی نمی باشد که البته به دلیل خشکسالی های چندین ساله کمتر با آن روبرو است.

جاکوبسن ضمن بیان ارتباط میان  حجم مخازن و ورودی سدها گفت:مخازنی وجود دارند که حجم آن ها در مقایسه با آورد رودخانه عدد بزرگی است و در عین حال مخازنی داریم که در مقایسه با آورد سالیانه رودخانه حجم بسیار بزرگتری دارد که این تعریف به میزان ورودی رسوب با مخازن ارتباط تنگاتنگی دارد.

نماینده شرکت  نروژی همچنین تاکید کرد: هرچقدر ورودی آب مخازن ما بیشتر باشد حجم رسوب هم بالاتر بوده  و مشکل بیشتری با انباشته شدن رسوب خواهیم داشت که البته عکس آن هم اتفاق می افتد.

جاکوبسن ارتباط میان آورد رسوب و وقوع سیل را مهم عنوان کرد و افزود: در جاهایی که مواجه با سیلاب هستیم، حجم رسوبات صدبرابر بیشتر از سال های بدون سیل است و میزان رسوبی که وارد مخزن شده به شکل مستقیم با احتمال وجود سیلاب های بزرگ در ارتباط بوده که بر این اساس این موضوع فاکتور مهمی برای طراحی حجم مخازن بوده تا بتوان میزان ورود رسوب ها را تخمین زد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر ارائه خدمات مشاوره، طراحی تجهیزات برای پروژه های آبی و برقابی را هم بر عهده دارد، گفت: تکنولوژی Sedicon به دلیل مصرف کم آب، هزینه های قابل قبول اجرا، امکان تجهیز به سیستم مانیتورینگ رسوب وهمچنین امکان تخلیه رسوب همزمان با سایر فعالیت های کانال و مخزن، از جمله آبرسانی و تولید برق می تواند گزینه مناسبی نسبت به دیگر روش های مرسوم بوده و همچنین امکان انطباق طراحی با کلیه نیازهای طرح از  جمله بالابردن راندمان و کاهش مصرف آب را دارد.

جاکوبسن ضمن معرفی سیستم های خاص این شرکت، همچنین یادآور شد: سیستم Dredging  سیستمی می باشد که از اختلاف فشار موجود بین تراز مخزن و خروجی لوله تخلیه با استفاده از نیروی ثقلی و بدون به کارگیری انرژی خارجی برای تخلیه رسوب استفاده می کند.

وی ادامه داد: سیستم قابل توجه دیگر این شرکت، سیستمی است که از یک سری لوله های مشبک تشکیل شده که در کف کانال ماسه گیر نصب و از نیروی ثقلی به عنوان نیروی محرک استفاده نموده و دیگر نیازی به منبع تولید نیرو نخواهد بود و سپس رسوبات جمع شده درماسه گیر به سمت لوله شیاردار در کف سرازیر و شیر یا دریچه ای در انتهای لوله خروجی قرار می گیرد که با زیر نظر گرفتن آن، سیستم قابل کنترل خواهد بود.

نماینده شرکت  نروژی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش پتانسیل سدAgoyan  در اکوادور توسط لایروبی ثقلی مخزن، نگهداری مداوم از مخزن Elcanada  در اوج روزانه مخزن در گواتمالا، نصب و راه اندازی لوله خروجی برایSedicon Drege زیر سد Banja در آلبانی، 11 سال تجربه رسوب زدایی در مخزن نیروگاه جریانی malana  در هند، رسوب زدایی تونل آبرسان آبگیر نیروگاه در نیروگاه جریانی Khimti  در نپال و در نهایت تامین و اجرایsluicer Sedicon برای بزرگترین نیروگاه جریانی در جهان، برای مخزنCoco Codo  در اکوادور از جمله موارد مطالعاتی و اجرا شده در دیگر کشورها توسط این شرکت بوده است.

گفتنی است در پایان این نشست، حاضرین در خصوص عملکرد سیستم ها، راهکارها و پیشنهادات، سوالات خود را مطرح نموده و نماینده این شرکت به سوالات حاضرین پاسخ داد.

کد خبر: 1308
  تاریخ خبر : 12 اسفند 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 12 اسفند 1394
 کاربر روابط عمومی
 2236
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,560
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,624,332
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.227.24.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751