|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران:

تثبیت جایگاه حاکمیتی آب در شهرستان پاکدشت

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد: در دوران مدیریت مهندس حامی فرد جایگاه حاکمیت آب در شهرستان پاکدشت تثبیت شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "محمدرضا خانیکی" روز دوشنبه 26 بهمن ماه 94 در آیین معارفه سرپرست اداره منابع آب پاکدشت که در این اداره برگزار شد، اظهار کرد: شاخصه دوران مدیریت آقای مهندس حامی فرد به عنوان مدیر گذشته امور آب پاکدشت، تثبیت جایگاه حاکمیت آب در این شهرستان بود.

خانیکی همچنین اضافه کرد: ما در حوزه عملکرد شهرستان پاکدشت که بخش هایی از دشت ورامین نیز محسوب می شود مشکلات عدیده ای داشتیم. بر اساس آسیب شناسی که در این حوزه انجام گرفته، شهرستان پاکدشت به دلیل قرار گرفتن در شمال دشت ورامین از شرایط خاصی برخوردار بوده و در ساده ترین حالت، برداشت های بی شمار شن و ماسه چه از مجاری آب های سطحی و چه از نقاط مختلف مخروط افکنه به صورت گسترده انجام می شد که این موضوع شاید ساده ترین مساله ای بود که در حوزه شهرستان پاکدشت وجود داشت.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر در این حوزه به دلیل احداث کانال های آب برای استفاده در بخش کشاورزی که توسط شرکت آب منطقه ای تهران احداث گردی که در اینجا مسائل مالکیتی مطرح بود، استقرار یک اداره و امور منابع آب به عنوان نماینده حاکمیت و شرکت آب منطقه ای تهران که بتواند علاوه بر مدیریت و حفاظت منابع آب  از مسائل مالکیتی شرکت آب منطقه ای تهران نیز صیانت کند ضروری به نظر می رسید.

خانیکی با اشاره به اینکه اداره منابع آب پاکدشت در سال 90 تشکیل شد و مطابق هر اداره تازه تشکیل شده ای در ابتدا مشکلاتی داشته است، گفت: این اداره در ابتدا به ویژه در تامین نیروی کارشناسی و متخصص چالش داشت که خوشیختانه به مرور بدنه کارشناسی و نیروی متخصص تامین و به آن اضافه شد.

وی با قدردانی از تلاش های مهندس حیات شاهی به عنوان نخستین مدیر این اداره اظهار کرد: ادامه مدیریت در این اداره با حضور مهندس حامی فرد از مدیران و کارشناسان باسابقه مجموعه آب تهران میسر شد و ایشان با همان نگاه کارشناسی و پیگیری های جدی و لازم توانست جایگاه حاکمیت بر منابع آب که در شهرستان پاکدشت در ذهن مردم و مسوولان شهرستان کم رنگ بود، را تثبیت و پر رنگ نماید.

وی سپس خاطرنشان کرد: اکنون همه دستگاه ها می دانند که اگر برداشت شن و ماسه، تامین آب و یا بحث چاه غیرمجاز مطرح شود، متولی آن اداره آب شهرستان است و خوشبختانه این جایگاه تثبیت شده و آقای نیکنام نیز به عنوان سرپرست جدید، مسیر را ادامه خواهند داد، چراکه کارهای پایه انجام شده و فعالیت ها به صورت مستمر در حال انجام است.

وی با یادآوری این نکته که در حوزه شهرستان پاکدشت در زمینه تعیین تکلیف چاه ها، جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر و از طرفی مبارزه و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: این فعالیت ها سبب شده تا تخلفات به حداقل ممکن برسد، با این وجود یکسری اقدامات دیگر باید در دوره جدید برنامه ریزی شود که اجرای برخی از آن ها اخیرا آغاز شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران اضافه کرد: لایروبی حوضچه های تغذیه مصنوعی یا پیشنهادات اجاره بستر و حریم از جمله این اقدامات  جدید است که پاکدشت در این زمینه، حوزه ای است با ظرفیت های بسیار بالا که ما از این طریق به دنبال روش های نوین اعمال حاکمیت و حفاظت از رودخانه ها هستیم.

خانیکی در ادامه با تاکید بر اینکه برای حفاظت از منابع آبی نیروی انسانی محدود است و همین امر حفاظت را در این شهرستان سخت می کند، تصریح کرد: بنابراین شرکت آب منطقه ای تهران به دنبال این است که از روش ها و راهکارهای قانونی مثل اجاره بستر حاکمیت خود را اعمال نماید و از این طریق ساماندهی رودخانه که اهمیت بسیار زیادی نیز دارد، پیگیری خواهد شد.

وی لایروبی رودخانه ها را یک ضرورت خواند و افزود: شهرستان پاکدشت حوزه ای است که هر روز در حال توسعه است و یک منطقه صنعتی محسوب می شود که بافت کشاورزی را به تدریج از دست می دهد و موقعیت استراتژیک دارد. این شهرستان قابل مقایسه با ورامین نیست و مدام در حال توسعه است به خصوص اینکه در کنار اتوبان امام رضا (ع) قرار دارد و موقعیت ترانزینتی پیدا کرده و سرمایه گذاران به این منطقه نگاه ویژه ای دارند.

خانیکی همچنین گفت: طبیعی است که در چنین شرایطی متقاضی زیاد می شود و اولین نیاز، تامین آب خواهد بود. در نتیجه برای دسترسی به آب، ممکن است به اداره منابع آب مراجعه نکنند و به صورت غیرقانونی با حفر چاه غیرمجاز کار خود را جلو ببرند که باید با جدیت این مسائل رصد شود و با آن برخورد قانونی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه زمانی سطح سفره آب زیرزمینی در شهرک عباس آباد 130 متر بود اما اکنون به حدود 200 متر رسیده است، گفت: البته در این پدیده مسائل فنی و کارشناسی وجود دارد اما آنچه به آن شدت داده است، حفر چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت در بالادست است. از سوی دیگر، تجاوز به حریم و بستر مشکلات متعددی ایجاد کرده که باید با اعمال حاکمیت و مدیریت بر منابع آب علاوه بر اینکه به تامین آب و اشتغال منطقه توجه می کنیم، حفاظت منابع را با جدیت پیگیری نماییم.

خانیکی وضعیت دشت ورامین را به لحاظ آب های زیرزمینی بسیار بحرانی خواند و تاکید کرد: کشاورزی در این منطقه تا جایی که جا داشته از ظرفیت آب های زیرزمینی استفاده کرده است و اجرای طرح ملی احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در استان تهران به ویژه در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و خون تازه ای به سفره آب زیرزمینی تزریق خواهد کرد.

وی سرعت بیشتر در انسداد چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، پیگیری بازار آب و تشکل های محلی آب بران را از پروژه های ضروری و مهم طرح احیاء و تعادل بخشی دانست و یادآور شد: در این طرح 15 پروژه وجود دارد که همه آن ها اهمیت داشته و باید با جدیت اجرایی شوند، اما اهمیت اجرای این طرح در حوزه پاکدشت نسبت به سایر حوزه ها بیشتر است..

خانیکی عملکرد امورات مختلف از جمله پاکدشت در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید به همه عزیزان خسته نباشید گفت که در یک دشت بحرانی عملکرد خوبی داشته اند، اما انتظار این است که با توجه به نگاه ویژه ای که به دشت ورامین معطوف شده و عملکرد شرکت آب منطقه ای تهران نیز براساس اجرای این طرح ارزیابی خواهد شد،باید  تلاش و جدیت بیشتری در این زمینه انجام گیرد.

خانیکی همچنین اظهار کرد: در حوزه ستادی تلاش می شود تا اگر هزینه ای وجود دارد، در حوزه صف و امورات باشد و در ستاد کمترین هزینه ها انجام شود. بنابراین براساس، دستور مدیرعامل و هیات مدیره شرکت و همچنین مصوبات موجود، تلاش ما این است که حرکت نیروی انسانی از ستاد به صف بوده و تقویت ادارات و امورهای آب در دستور کار قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران دنبال کردن انسداد چاه های خشک و متروک را بی نتیجه خواند و افزود: در طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی اثر اجرای برنامه ها سنجش می شود . اگر حتی آمار پر و مسلوب المنفعه کردن یک هزار چاه غیرمجاز نیز ثبت شود باید اثر آن بر آبخوان بررسی شود و بر اساس همین اثرسنجی نیز عملکرد امورهای آب ارزیابی شده  و امتیاز داده خواهد شد. بنابراین این یک کار عملیاتی است که باید از بهره برداری غیرمجاز آب و فشار بیشتر به سفره های زیرزمینی جلوگیری شود.

خانیکی ارزیابی شرکت های آب منطقه ای را بر اساس چگونگی اجرای طرح احیاء ذکر کرد و گفت: وظایف مختلفی در سطح شرکت ها و امورات آب در کل کشور وجود دارد، اما به دلیل بحران آب منابع زیرزمینی این طرح در اولویت کاری قرار گرفته و با وجود اعتبارات و منابع مالی اندک در سطح کشور، برای این طرح اعتبارات خوبی دیده شده است، بنابراین منطقی است که انتظار وزارت نیرو در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی بیشتر باشد و شرکت های آب منطقه را بر اساس این موضوع رتبه بندی نماید.

وی از مهندس نیکنام به عنوان یک همکار قدیمی و کارشناس نام برد که سال ها در حوزه حفاظت و بهره برداری آب تهران مشغول فعالیت بوده است و افزود: بنده سال ها افتخار همکاری با مهندس نیکنام را داشته ام و ایشان مدیریت امور آب شمیرانات و امور آب تهران بزرگ و همچنین یک کارشناس خبره در ستاد شرکت را در کارنامه کاری خود دارد که مجموعه شرکت از عملکرد ایشان رضایت داشته است.

خانیکی تصریح کرد: مهندس نیکنام برای فعالیت در دشت پایلوت طرح احیاء و تعادل بخشی انتخاب شده اند تا کار خوب مهندس حامی فرد را ادامه داده و در کنار امور منابع آب ورامین به تعادل بخشی آب های زیرزمینی دشت ورامین کمک کنند.

خانیکی در پایان از کارکنان اداره منابع آب پاکدشت قدردانی کرد و گفت: همکاری ها و همدلی هایی که در زمان مدیریت مهندس حامی فرد وجود داشته در دوره مدیریت جدید نیز ادامه یابد. هدف از تغییر، رشد و ارتقای مجموعه ها است و تغییر جدید، فکر جدید و انرژی نو را به بدنه مجموعه تزریق می کند.

 

انسداد ماهانه 17 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان پاکدشت

مهندس "محسن حامی فرد" سرپرست امور منابع آب شهریار و مدیر پیشین اداره آب پاکدشت نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات عدیده ای در منطقه پاکدشت وجود داشته است، اظهار کرد: در آب های زیرزمینی و سطحی مشکلات و چالش های زیادی از جمله دخل و تصرفاتی که دربستر رودخانه انجام می شد و یا حفر چاه های غیرمجاز متعدد وجود دارد که با همکاری پرسنل و همکاران عزیز در جهت کاهش این مشکلات اقدامات خوبی صورت گرفت.

حامی فرد تلاش در جهت آزادسازی حریم و بستر و جلوگیری از تصرف رودخانه ها را از کارهای ارزشمندی دانست که با همکاری و همدلی همکاران این اداره اجرا شده است و ادامه داد: در جهت انسداد چاه های غیرمجاز منطقه نیز جلساتی با شورای روستاها برگزار شد و همین امر کمک کرد تا در این زمینه عملکرد مناسبی صورت گیرد. از سوی دیگر، تا پیش از اینکه گروه انسداد چاه به امور آب پاکدشت اضافه شود، ماهانه به طور متوسط شش حلقه چاه غیرمجاز پر می شد که این رقم با اضافه شدن گروه انسداد چاه، به 17 حلقه چاه در ماه با متوسط عمق 180 متر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین تاکنون 45 دستگاه کنتور هوشمند در چاه های مجاز نصب شده است که با توجه به عدم آمادگی شرکت های سازنده کنتور این عملیات با کندی پیش می رود.

حامی فرد با اشار به گذر بخشی از رودخانه جاجرود از حوزه عملکرد اداره آب شهرستان پاکدشت گفت: در بخش آب های سطحی نیز قسمتی از رودخانه جاجرود وجود دارد که در گذشته اعلام عمومی نشده بود، اما با تلاش های صورت گرفته و همکاری دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران، بازه ای از این رودخانه از محل سد ماملو تا نقطه "جی تو "اعلام عمومی شد که خوشبختانه معارضی برای آن وجود نداشت. در اجاره بستر و حریم برای حدود هشت کیلومتر از رودخانه توسط چهار شرکت بخش خصوصی نیز کارهایی صورت گرفت که سه شرکت آن در حال عملیاتی شدن است.

مهندس "علیرضا نیکنام" نیز در پایان این نشست با قدردانی از تلاش های همکاران اداره آب پاکدشت و مهندس حامی فرد در جهت انجام وظایف حاکمیتی و مدیریت و حفاظت از منابع آب اظهار کرد: باید از تلاش ها و عزم و اراده جدی که همکاران و مدیریت اداره داشته اند قدردانی کرده و برای مهندس حامی فرد نیز در جایگاه جدید آرزوی توفیق دارم. امیدوارم که با یاری حق و همدلی و همیاری همکاران بتوانیم کارهای خوب انجام شده را ادامه دهیم. در بخش حفاظت و بهره برداری با توجه به بحران آب در دشت ورامین، عزو و اراده بیشتری رامی طلبد وباید  از فرصت خوبی که با اختصاص اعتبارات مناسب در این طرح فراهم شده، استفاده نماییم تا در پایان نتیجه خوبی حاصل شود.

کد خبر: 1295
  تاریخ خبر : 27 بهمن 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 27 بهمن 1394
 کاربر روابط عمومی
 1599
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 57
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 17,850
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,422,243
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 34.201.122.150

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751