|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: ثبت 255 میلیمتر بارش در استان تهران/هنوز با شرایط نرمال فاصله داریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از ثبت 255 میلیمتر بارش در سطح استان تهران خبر داد اما گفت: هنوز با شرایط نرمال فاصله زیادی داریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" امروز (دوشنبه) با اعلام این خبر اظهار کرد: خوشبختانه بارش های خوبی در استان تهران به ویژه در یکی دو روز گذشته اتفاق افتاده است و مجموع بارش ها از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون به 255 میلیمتر بارش رسیده که این میزان هنوز حدود سه درصد در مقایسه با متوسط دوره بلندمدت 47 ساله کاهش نشان می دهد اما خوشبختانه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، وضعیت بهتری داریم به ترتیب سه درصد کاهش و 40 درصد افزایش بارش را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: این بارش ها مصادف با گرمای هوا بود. به طور متوسط سه تا پنج درجه افزایش دمای هوا در مقایسه با سال گذشته را در سدهای استان تهران شاهد هستیم. در همین راستا رواناب هایی که به لطف بارش های اخیر جاری شده است همراه با ذوب شدن برف ها (به دلیل گرمای هوا) آورد مناسبی را به سدهای زیرپوشش شرکت به همراه داشته است.

ارتقایی یادآور شد: به طور طبیعی این اتفاق یعنی افزایش حجم رواناب امیدوار کننده است و جای خوشحالی دارد اما از جهت اینکه ذخیره برفی زودتر از زمان معمول ذوب شده است، ممکن است در ادامه سال آبی و در صورت ادامه نیافتن بارش ها، مشکلاتی را ایجاد نماید.

ارتقایی تصریح کرد: بارش های گزارش شده از 11 ایستگاه بارانسنجی شرکت آب منطقه ای تهران در فرودین ماه سال 94 نشان می دهد که بیش از 67 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است. این در حالی است که در فروردین ماه سال گذشته 30 میلیمتر بارش گزارش شده بود.

وی با اشاره به ذخایر آبی سدهای پنج گانه استان تهران نیز اظهار کرد: در حال حاضر، آب ذخیره شده در مخزن سدهای پنجگانه استان تهران به 550 میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با ابتدای سال آبی (مهرماه) که کمتر از 400 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده بود، بیش از 150 میلیون مترمکعب بیشتر شده است.

ارتقایی سپس ادامه داد: تا کنون در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب 100، 70، 53، 200 و 130 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است. البته باید یادآور شوم که 150 میلیون مترمکعب آب از مجموع آب ذخیره شده در سدهای پنجگانه حجم مرده محسوب می شود. اما همین مقدار آب ذخیره شده در سدها نویدبخش ماه های گرم تابستان است که در صورت رعایت مصرف و مدیریت مصرف بهینه آب می توان این زمان را با مشکل کمتری سپری نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به میزان رواناب ها و حجم ورودی آب به سدهای زیرپوشش این شرکت، اظهار کرد: میزان 150 میلیون مترمکعب ورودی سدهای تهران تنها تامین کننده 50 روز نیاز آبی تهران است و این میزان بارش به این معنی نیست که دیگر هیچ دغدغه ای برای تامین و مصرف آب وجود نخواهد داشت.

ارتقایی اضافه کرد: هنوز هم خشکسالی دو سال پیاپی در تهران بر دوش سدها و منابع آبی استان سنگینی می کند. حجم سدهای پنجگانه در شرایط نرمال به حدود 800 میلیون مترمکعب می رسید که این رقم مربوط به دو سال پیش تهران است، پس همچنان 250 میلیون مترمکعب کاهش منابع آبی در مقایسه با شرایط نرمال را شاهد هستیم.

ارتقایی با اشاره به افزایش دمای هوا و امکان تبخیر آب از سدها نیز یادآور شد: به هر حال همواره تبخیر آب به دلیل افزایش گرما وجود دارد و این منتهی به مخازن سدها هم نمی شود و میزان تبخیر از سطح خاک نیز افزایش خواهد داشت، اما آنچه اثرگذار در کاهش منابع آبی است میزان مصرف آب است.

وی با بیان اینکه تهران از شرایط خشکسالی دو سال گذشته چندان دور نشده ایم، تاکید کرد: هر مقدار صرفه جویی و مدیریت مصرف آب صورت گیرد امکان تامین مطمئن آب برای هموطنان و شهروندان عزیز را مهیا خواهد کرد. افزایش یک درجه ای دما علاوه بر افزایش تبخیر در افزایش مصرف اثرگذار است. بنابراین ما با شرایط نرمال و طبیعی فاصله داریم.

وی افزود: بارش های اخیر کمک کرده اند تا بخشی از کسری حدود 350 میلیون مترمکعبی که در سال های اخیر و در مقایسه با شرایط طبیعی با آن مواجه بودیم را جبران نماییم.

ارتقایی در بخش دیگری از سخنان خود به آب کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط بحرانی که در استان حاکم شده بود، بخش کشاورزی با مشکلاتی روبرو بود و سهم آب کشاورزی در سدهای امیرکبیر، طالقان و ماملو به حداقل رسیده بود که در صورت ادامه یافتن بارش ها به ویژه در اردیبهشت ماه، امیدواریم که حداقل نیاز کشاورزی را تامین نماییم.

وی اظهار کرد: در سال 94 برنامه احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی را در سطح استان تهران داریم که بخش زیادی از چاه های آب غیرمجاز با کمک فرمانداری ها و خود کشاورزان منطقه بسته و پرو مسلوب المنفعه خواهد شد که اگر اتفاق بیفتد می تواند بخشی از وضعیت منفی افت و کسری آب زیرزمینی را جبران نماید.

وی در پایان از کشاورزان درخواست کرد: کشاورزان عزیز با همکاری خود با جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای تهران، بیشتر آب کشاورزی مورد نیاز خود را از پساب تامین نمایند و از آبی نیز که از سدها برای کشاورزی رها می شود استفاده بهینه نمایند و مدیریت آب کشاورزی را در سطح مزارع اجرا کنند.
کد خبر: 1006
  تاریخ خبر : 24 فروردین 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 24 فروردین 1394
 پرسنل شرکت
 1211
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 81
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 6,078
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,624,850
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.17.154.171

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751